17. jul
LEDER: Jacob B. Stolt-Nielsen er daglig leder i Norterminal. (Arkivfoto: Martin Gramnæs)
 
- Ett steg nærmere oljeterminal
Norterminal jubler over at nye leteområder er åpnet langs delelinja i Barentshavet. Men flere brikker må fremdeles på plass for å kunne bygge oljeterminalen.

Publisert: 22.mai.2016 13:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:04

Onsdag gikk regjeringen ut og åpnet for leteboring i ti nye områder i Barentshavet. Tre av områdene er langs delelinja øst i Barentshavet, som Norge og Russland ble enige om i 2013.

Det betyr mye for Norterminal. Selskapet har lenge hatt planer om oljeterminal på Gamneset. Daglig leder Jacob Stolt-Nielsen så i april for seg at terminalen kunne ta litt lenger tid, på grunn av et labert oljemarked. Nå har de tatt ett skritt nærmere endelig terminal igjen.

- Vi har lenge sett frem til åpningen av nye leteområder langs delelinja i Barentshavet. Vi håper selvfølgelig at utviklingen bringer stor aktivitet til Sør-Varanger. Vi har hatt dialog med de fleste selskapene som er involvert i områdene i øst. Vi nærmer oss hele tiden, og arbeider med det hele tiden, sier Stolt-Nielsen.

Kan skje fort

Det trenger ikke gå mange årene før oljeboringen er i gang langs delelinja. Oljedirektoratet har meldt om at det kan bli leteboring allerede neste år, og det er satt krav om at leteboring skal skje i de østlige feltene innen tre år.

- Da vil Kirkenes få muligheten til å tilby leveranser og logistikk til prøveboringene ganske snart, i 2017, mener Stolt-Nielsen.

- Neste steg er en omfattende letevirksomhet og deretter etablering av produksjon med tilhørende logistikk, dersom det påvises drivverdige funn, sier Stolt-Nielsen.

Nærmere Kirkenes

Norterminal-sjefen ser lyst på posisjonen til de østligste leteområdene. Hammerfest har etablert seg som mottakssted for gass fra det vestlige Barentshavet, men flere områder i øst er nærmere Øst-Finnmark og Kirkenes.

- Det er dette vi har posisjonert oss i Kirkenes for. Så lenge Kirkenes får på plass havnestrukturen, er vi i perfekt posisjon til å ha en langsiktig og permanent rolle i forhold til feltene i øst, mener Norterminal-sjefen.

Selskapet markedsfører som kjent Kirkenes som petroleumshavn med rolige værforhold og lite is. Det er veldig viktig ifølge Stolt-Nielsen, siden det er vanskelig å lagre olje og gass ute i de røffe forholdene i Barentshavet.

- For felt med planlagt produksjon i nordøstlige Barentshavet har Kirkenes et naturlig fortrinn, mener han.

Trenger selskap

Alt dette betyr ikke at Norterminal nå kan sette i gang med oljeterminal-bygging på Gamneset. Først må de sannsynligvis ha noen olje- eller gass-selskap i ryggen.

- Dette skjer ikke over natten. Det tar enorme investeringer å bygge oljeterminal, sier han.

Stolt-Nielsen mener det er for tidlig å svare på om de eventuelt vil bygge på egen hånd, uten å ha oljeselskaper med seg.

Norterminal har fra før av drevet med omlasting av oljetankskip i to og et halvt år.

Gradvis oppstart

Norterminal-sjefen ser for seg en gradvis oppstart av oljeterminal, når det eventuelt skjer.

- Vi begynner med kai og lager kapasitet til de første kundene vi har med oss, og så bygger vi mer etter hvert som andre oljeselskap også trenger lagring og logistikk, sier han.

Det endelige potensialet er stort på land i Sør-Varanger om det blir aktive olje- eller gassfelt langs delelinja, mener han. Igjen kan man se på hvor mye aktivitet det har blitt i Hammerfest.

- Det er mange ting som skal til for å drive oljefelt. Det inkluderer supply, lagring, og regelmessig trafikk til feltene. Det trengs enorme installasjoner på land, gjerne så nært feltene som mulig, sier Stolt-Nielsen.

- Sør- Varanger trenger sårt mer vei- og kaikapasitet meget raskt for å sikre denne industrien, ellers vil andre steder få aktiviteten, mener han i tillegg.

- Venter på Miljødirektoratet

I april kom det frem at Lukoil flytter deler av oljeomlastingen fra Kirkenes til Murmansk-området. Norterminal så da for seg at de kunne miste 30-40 prosent av omlastingsaktiviteten utenfor Kirkenes. Men de hadde ikke funnet ut nøyaktig hvor mye de kommer til å miste.

Per fredag er ikke situasjonen avklart ennå. Lukoil venter på en avklaring når det gjelder omlastingstillatelsene til Norterminal, ifølge Jacob B. Stolt-Nielsen i Norterminal. Og den avklaringen er det Miljødirektoratet som må gi.

Norterminal har søkt Miljødirektoratet om å få fast tillatelse til å kunne gjøre all oljeomlastingen sin som skip-til-skip-omlasting, der de har hatt begrenset tillatelse de siste årene. Den omlastingsformen har i stor grad blitt gjort på dispensasjon, og Stolt-Nielsen sier at Lukoil forventer forutsigbarhet. Nå håper Stolt-Nielsen på hurtig og positivt svar fra direktoratet.

- Vi kan ikke drive mange uker til før vi har nådd maksgrensa slik den er i dag. Vi jobber aktivt med dette, sier Stolt-Nielsen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no