13. des
ARKTISK: Slik ser finnene for seg at en jernbane til Kirkenes kan se ut.
 
- To-tre mulige jernbanetraseer til Kirkenes
Men de nasjonale myndighetene har ikke bestemt om en eventuell jernbane skal ende i Kirkenes.

Publisert: 21.sep.2017 16:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:25

Planleggingen av en arktisk jernbane til Kirkenes er i gang i Finland, melder High North News. Utviklingsdirektør Timo Lohi i Nordre Lappland fylke i Finland sier til nettavisa at fylkesstyret ser for seg å bruke tre-fire år på å regulere landområdene i fylket.

- Vi vil undersøke to-tre ulike trasévalg mot Kirkenes, via Neiden eller via Pasvik, og sammenlikne dem med hverandre. Vi må også utarbeide en kostnadsanalyse. I tillegg trenger vi flere delstudier i denne prosessen, som for eksempel konsekvensene for transportsystemet, industrien, gruveindustrien, turisme, folk, samisk kultur, reindriftsnæringa og naturen, sier Lohi til HNN.

Finnene ser for seg å ha foreløpige resultater av traséundersøkelsene klare på våren 2018. Hele utredningsprosjektet for jernbanen skal være ferdig innen utløpet av 2019.

Samtidig er Finland og Norge sammen i gang med en mulighetsstudie, der de blant annet undersøker lønnsomheten i en arktisk jernbanelinje. Denne skal være klar innen slutten av februar 2018.

Ikke sikkert

Lohi utdyper imidlertid til SVA at det ikke er bestemt om Kirkenes blir endestasjonen.

- Det er fremdeles fem forskjellige muligheter som finske og norske myndigheter ser på. Det er Kirkenes, Skibotn, Murmansk, og to forskjellige ruter til Narvik. Det kan også hende at de ikke velger noen fordi det ikke lønner seg, forteller han.

Nordre Lappland fylke går frem med mulige planer til Kirkenes fordi de vil ha alt klart om myndighetene velger Kirkenes som endestasjon.

- Uansett hva som bestemmes, vil vi ha unnagjort reguleringene, for de tar lang tid. Og den neste muligheten vi har til å få noe inn på nasjonalplanene her er i 2030, så hvis vi ikke får regulert noe nå, kan det bli 2035 før vi er klare for jernbane, sier Lohi.

Verneverdig

En del av utfordringene for de finske planleggerne er at jernbanen vil gå igjennom områder med mye urfolk og verneverdig natur.

På den andre siden vil en jernbane fra Finland til Kirkenes åpne mange transportmuligheter fra og til kysten. De får direkte tilgang til Nordøstpassasjen, som er en snarvei over til de øst-asiatiske markedene.

Havnemuligheter

Regionsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen peker på akkurat denne muligheten.

- Vi er involvert i adkomst til den nye havna i Kirkenes, som eventuelt vil være endepunktet for jernbanen. Og vi har lagt det opp planmessig, skapt rom, areal og tatt høyde for at det skal være mulig å få til adkomst for både vei og jernbane, sier han til High North News.

Naimak tror Norge vil si ja til et finsk samarbeid om jernbane.

– Togbanen fikk en ny realitet da den finske kommunikasjonsministeren Anne Berner skrev brev til den norske regjeringen og ba om et samarbeid for videreutvikling av en jernbane mellom Kirkenes og Rovaniemi for ikke lenge siden. Norge har vel egentlig sagt at vi er med dersom det kommer et konkret initiativ fra finsk side, sier Naimak.

Det er blant annet mulig å knytte jernbanen direkte til den planlagte stamnetthavna i Sør-Varanger. Det vil gjøre at finsk gruve- og skogsindustri kan få tilgang til skipstransport fra Sør-Varanger, og eventuell oljeindustri kan få tilgang til togtransport sørover. I tillegg kommer selvfølgelig mulighetene for togturer for lokalbefolkning og turister.

Ordfører møter minister

Ordfører Rune Rafaelsen i Sør-Varanger skal møte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Tom Cato Karlsen 29. september.

Ordføreren ønsker absolutt jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes.

– Vi kan ikke se bort fra at all utbygging av infrastruktur har sine ulemper. Men hvis vi ønsker aktivitet i nord, må vi gjøre noe nå. Vi kan anlegge krysningsområder for reinsdyr og ta hensyn til reindriftsnæringas interesser, for eksempel. Men denne jernbanen representerer en enestående mulighet hvis vi ønsker dynamiske forhold i nordområdene. Det vil koste, men det koster å anlegge enhver jernbane. Bergensbanen var heller ikke lønnsom da den startet opp, sier Rafaelsen til High North News.

Ketil Solvik-Olsen kan ikke gi noen garanti for Kirkenes-jernbane.

- Det er veldig spennende at vi har fått til et godt samarbeid med Finland om et mulig jernbaneprosjekt. Dette er tema jeg har drøftet med den finske ministeren mange ganger, og som er løftet frem lokalt da jeg ved flere anledninger har vært i Varanger-regionen. Vi er fortsatt veldig tidlig i prosessen, og det er mange momenter som nå skal studeres grundigere før vi drøfter dette videre med våre finske venner. Det er foreløpig for tidlig å angi noen størrelse på hva sjansene er for at dette faktisk realiseres, men jeg er glad for at vi har fått i gang prosessen på en god måte, skriver Solvik-Olsen til SVA.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no