10. des
TSCHUDI-LEDER: Audun Celius.
 
– Usikkert, men fantastiske muligheter
Finanstrøbbelet i Russland gjør sakene vanskeligere nå som Tschudi skal skrive nye kontrakter. Russland står for over halvparten av pukkmarkedet deres. Men Audun Celius er optimistisk.

Publisert: 15.jan.2015 09:56
Oppdatert: 23.okt.2017 10:46

Tschudi går inn i et år der det er mange usikkerheter rundt handelen med Russland. Det turbulente forholdet mellom russerne og resten av Europa har skapt mye av dette, og nå som det er et nytt år, skal også nye kontrakter skrives.

– Dette blir et spennende halvår. Med markedene i Russland er det nå ingen ting som er sikkert. Det er nå i det første kvartalet i året at kontraktene skrives, så det er vi egentlig vant til. Men mulighetene for finansielle prosjekter i Russland blir stadig mer krevende, sier Tschudi-sjef Audun Celius.

Oljepriser

Og det russiske markedet er viktigst for Tschudi Aggregates, som sender ut stein til byggprosjekter: 60 prosent av selskapets pukkutsendinger går til russerne.

– Oljeprisene kan gjøre at noe av det kundene våre gjør kan bli forskjøvet i tid. Man vil jo ikke investere når det ikke lønner seg, likt som langs Norgeskysten. Det vil i så fall påvirke vår inntjening, sier Celius.

Likevel er han optimistisk. Han mener det ligger fantastiske muligheter i markedet, så selskapet satser fremover som tidligere.

– Vi har dialog med de faste kundene våre. Om alt er normalt, kan vi vente en økning fram til neste år også, sier Celius.

Blant annet spyttet den russiske regjeringen mer penger inn i byggingen av LNG-verket på Jamal, et prosjekt som Tschudi har sendt lassevis av stein til.

Rubelkonkurranse

Celius nevner den veldig svake rubelen som et av de største usikkerhetsmomentene. Tschudi konkurrerer gjerne med russiske leverandører i de russiske markedene, og når rubelen er svak blir det dyrere for russerne å se mot utlandet.

– Oljeprisen gjør det ikke lettere, og forholdet mellom Russland og Norge nå er en uheldig situasjon. Alt dette er svært lite heldig for næringsutviklingen i Kirkenes, mener Celius.

Det blir også spennende for Celius hva NATO-landene gjør videre når det gjelder sanksjonene mot Russland.
Her hjemme trekker Tschudi-sjefen frem den usikre situasjonen rundt Sydvaranger Gruve. Tschudi er ikke selv avhengige av gruvene for å få ut pukkproduksjonen: Til det har de råstoff nok for en livsalder, ifølge Celius. Men han er mer bekymret for ringvirkningene om en arbeidsplass med så mange ansatte og så mye aktivitet forsvinner.

– For Kirkenes som industrisamfunn ville det være en katastrofe om Sydvaranger forsvant, mener lederen.

Setter i gang gang med KILA-undersøkelser

Kirkenes Industrial Logistics Area, som forkortelsen står for, er en kvadratkilometer stor havnebase som Tschudi planlegger på Slambanken mellom Kirkenes og Tømmerneset. Der er planen at selskapet skal begynne med veien til området i år.
Så lenge det ikke blir vesentlig endring i markedet, sier daglig leder Audun Celius at de skal få det til.

– Nå mens det er vinter skal vi gjøre undersøkelsene som må til for å få detaljregulert området. Vi tror på at FeFo kommer til å gi oss tillatelse. Så skal vi i gang med veien før året er omme, sier han.

KILA-oppstarten er imidlertid avhengig av at de har inntjening fra det russiske markedet, ifølge Celius.

– Det kreves langsiktighet og forutsigbarhet. Vi må ha basisaktivitet i grunn for å drive KILA, og da kan det ikke være vesentlig endring i det russiske markedet, sier han.

Når veien er i orden, gjenstår å sette opp kai på området. Med de to tingene på plass, mener Celius at de er godt i gang med KILA.

– Da skal vi klare å få flere aktører inn på området, mener han.

Celius er uansett klar på at de ikke kan vente.

– Det er nå vi har muligheten. Om vi ikke bruker den, kan det bli for sent.

Kommunen har vedtatt å støtte KILA med 60 millioner kroner, mot en andel av inntektene fra prosjektet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no