9. des
NYTT PROSJEKT: Leder av Kirkenes Næringshage Guro Brandshaug leder an når Næringshagen sparker i gang et prosjekt for å hindre butikklokaler i å stå tomme.
 
- Vi må bli mer levedyktige
Tomme butikklokaler i sentrumskjernen finnes i hele landet. Også i Kirkenes. Nå sparker næringslivet i gang et prosjekt for å hindre det i å bli en trend.

Publisert: 16.jun.2017 11:01
Oppdatert: 23.okt.2017 11:21

En rask opptelling viser at det tre tomme butikklokaler inne på Amfi senter, ett inne i Handelsparken, og ytterligere to i sentrumsgatene.

Samtidig står gamle Sjøsiden senter forlatt.

Sett i den store sammenhengen er det kanskje ikke så mange. Men det er noen.

Tendensen er lik flere steder i landet. Kirkenes er ikke unikt. Problemstillingen er ikke ukjent for hverken kommunen eller næringslivet.

Vil bli mer levedyktige

Nå tar Kirkenes Næringshage grep. De sparker i gang prosjektet «Felles Markedsføring Kirkenes».

- Mye handler om de ulike valgene man tar rundt byutvikling. Det som er sentralt er å skape et sterkt og stort marked- og handelsgrunnlag i Kirkenes. Vi må gjøre oss mer levedyktige, og på den måten styrke Kirkenes som handelssentrum. Vi må gjøre sentrum attraktivt for både russiske og finske handlere, men også for resten av Øst-Finnmark, sier daglig leder i Kirkenes Næringshage Guro Brandshaug.

UTNYTTELSE AV TURISMEN
Lederen av Næringshagen mener det er noe næringslivet og kommunen må dra større nytte av den økende turismen – spesielt handelsstanden.

- Hva er det vi har markedsført for turistene? spør Brandshaug seg.

Så legger hun til:

- Vi er nødt til å selge oss på en bedre og samspilt måte – og dermed hente ut mer av turistene som er her. Samtidig har vi et stort nærområde med naboland og kommuner. Da får vi et større handelsgrunnlag – og på sikt kan vi fylle de tomme butikklokalene. Vi har nok potensial. Derfor vil vi prøve å koble handel, kultur og mat sammen.

Må handle i butikk

Men Brandshaug understreker samtidig at det ikke handler om turismen alene.

Lokalbefolkningen har også et ansvar for at handelsstanden skal bestå.

– Det viktigste er at man har kunder – for da vokser etterspørselen vokser handelsgrunnlaget styrkes. Det må vi alle være seg bevisst. Man får ikke det ved å sitte hjemme og handle på nett. Vi som bor her må bruke butikkene, samtidig som butikkene må levere og være konkurransedyktige på både innhold og pris.

Styrket totalopplevelse

Innehaver av Kirkenes Husflid Silje Traa Celius er positiv til Kirkenes Næringshage sitt prosjekt.

Hun etterlyser mer samspill mellom de ulike aktørene og en styrket totalopplevelse av handelen.

- Vi må skape en totalopplevelse som er god. Det må være et samspill mellom de ulike aktørene. Og byen må være innbydende Der har vi alle et ansvar, sier hun engasjert.

Selv mener hun at Kirkenes har et stort potensial.

- Det er så mange muligheter her, det så vi på informasjonsmøtet til prosjektet. Vi må fremsnakke hverandre slik at både vi og turistene vet hvor fine butikkene våre er, og hvor den beste kaffen finnes, sier hun.

Samtidig er hun seg bevisst over de utfordringene som i dag finnes.
– Det er klart det er utfordringer. Jeg tror noe ligger i avstandene mellom sentrene og sentrum, og til dels klima. Men vi må bli mer samspilte, slik at vi kan utnytte mulighetene, sier Celius.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no