15. okt
TURIST: S. H. Lim er en av mange som tar turen fra Asia til Nord-Norge. (Foto: Håvard S. Mækelæ)
 
Asia-turistene fyller julehotellene
S. H. Lim kom fra Singapore til Norge for å oppleve snø, nordlys og natur. Han er langt fra den eneste. Hotellene opplever en kraftig oppsving denne jula.

Publisert: 04.des.2016 09:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:12

Nettavisen iFinnmark meldte først om oppsvingen i julebesøket på Scandic Kirkenes. Hotelldirektør Jevgeni Mlinnikov bekrefter til SVA at de hopper over den vanlige stengingen i romjula i år.

– Nå i november og desember har det normalt sett vært greit med konferansegjester i ukedagene, men lite i helgene. Vanligvis har vi hatt stengt i to-tre dager i romjula, på grunn av få gjester. Det har vært så få at vi har syntes det var greit å overføre de vi har fått til andre hoteller i byen, sier han.

Men dette året slo det asiatiske reisemarkedet til for fullt. De bestiller i god tid i forveien, og allerede i mars-april så Mlinnikov at jula ville bli bra.

Oppsvingen merkes også på Thon Hotel Kirkenes.

– Vi sammenligner ikke årets tall så mye med fjorårets på grunn av den spesielle situasjonen med flyktningene. Sammenlignet med 2013 og 2014 ser vi en god økning i år, og er veldig fornøyde, konstaterer hotelldirektør Linn Alexandersen. Hun klager ikke på at Scandic nå holder åpent i romjula.

– Det betyr at det er flere gjester totalt, og det er bra for oss også, slår hun fast.

Asia og Singapore

De aller fleste vinterturistene på Scandic kommer fra Asia. Mlinnikov trekker spesielt fram Singapore som et aktivt marked. Alexandersen på Thon bekrefter at asiatene er hovedgrunnen til den gode vinteraktitiveten også for dem.

Det merkes fort når man er ute og går i Kirkenes på dagtid på vinteren. Det er mange asiater vandrende rundt, både med og uten kamera.

Vi treffer på en av dem ved Ellisif Wessel-utstillingen på torget. S. H. Lim fra Singapore er på tur langs flere steder i Norge, og kom for å oppleve nordlyset, snøen og naturen.

– Vi fløy til Helsinki, og derfra til Oslo. Vi har vært i Tromsø, og så dro vi hit. I dag er det blant annet krabbetur, og i morgen kjører vi med hundeslede, forteller han.

Det var ikke vanskelig å finne ut om Norge for Lim. Norge er nemlig sterkt markedsført i Singapore, ifølge ham.

På Thon kommer de fleste gjestene fra Kina, Malaysia, Singapore, Thailand, Frankrike og Tyskland.

Australia også

Kirkenes Snowhotel er kombinert overnattingssted og opplevelsessted. Når de får gjester, drypper det på hotellene ifølge direktør Ronny Østrem.

– Programmet er gjerne sånn at folk er én natt på snøhotellet, så en til to netter på et av de andre hotellene, sier han.

Også der merkes Asia-turistene – men spesifikt på snøhotellet får de veldig mange fra Australia i vintermånedene.

– Australia er en stor aktør i desember og januar, da de har ferie på den tiden, sier Østrem.

Vinteropplevelser og trygghet

Det er nettopp vinternaturen som ser ut til å trekke turistene. Jevgeni Mlinnikov på Scandic kjenner til at det kommer en del fugleturister, siden Varangerhalvøya er et svært attraktivt fuglekikkerområde.

Men nå i mørketida er det de rene vinteropplevelsene som fenger. De såkalte nordlysturistene trekkes av opplevelser som sledekjøring, krabbefiske, snøhotell og selvfølgelig nordlyset. Scandic og Thon har ikke noe direkte å gjøre med det, men sørger for å sette turistene på rett spor.

- Vi er glade for at aktivitetsleverandørene leverer så godt. Vi holder oss oppdatert på tilbudene, og vi promoterer alt som er, sier Mlinnikov.

- I utgangspunktet samarbeider vi med alle i reiselivsnæringen. Gjestene forteller hva de ønsker å gjøre, så finner vi frem til de som driver med det, sier Linn Alexandersen på Thon.

Hun tror det er enda større potensial for turisme enn de som kommer i dag.

Alexandersen tror det også hjelper at Norge blir sett på som et trygt land å reise til.

- Det skjer så mye rundt om i verden ellers, så det har noe å si, mener hun.

Den effekten merket man på en litt annen måte i fjor høst. Da fyltes hotellene opp med asylsøkere, folk som arbeidet med dem, journalister og flere til. Alexandersen vil dermed ikke sammenlikne året i år med fjoråret.

- Det blir også en annen type gjester. Det var mange møter i fjor, og nå er det ren turisme, sier hun.

Hun konstaterer imidlertid at det er mye bedre i år enn for to eller flere år siden.

Valuta-dytt

Slik Jevgeni Mlinnikov på Scandic Kirkenes har forstått det, har valutakursene også mye å si for turismeøkningen.

- Den lavere kronekursen gjør at folk som reiser hit får mer igjen for pengene. Det nyter vi i reiselivet godt av. Vi hadde også en fantastisk sommer, bedre enn toppsommeren i fjor, slår han fast.

Han har fått signaler om at det har vært en oppsving i turismen i resten av landet også.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no