22. sep
TIL JAMAL: Den første båtlasten med stein ble lastet mandag og er på vei til Jamal.
 
Bruker begge kaiene
Antyder 300 000 tonn avgårde til Sabetta.

Publisert: 02.jul.2014 12:54
Oppdatert: 23.okt.2017 10:41

Tschudi Aggregates kan ende opp med å shippe ut langt mindre enn det havnestyret har satt som ramme.
Steintransporten fra Sydvaranger ned til byen er for lengst i gang. Mandag gikk den første lasten av gårde til Sabetta på Jamal-halvøya, og det må tas i bruk atomisbryter for å få den første lasten frem.
Det er trangt inn til Karasjøen ved Novaja Zemlja. Isen pakker seg fra nord, og først rundt 1. august ventes det et isfritt vindu på et par-tre måneder. Den første lasten med stein fra Bjørnevatn fås dermed fram ved hjelp av atomisbryter fra Murman Shipping Company.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Å bruke atomisbryter er en veldig fordyrende sak, og vi planlegger at resten går av gårde når området er isfritt, kommenterer Audun Celius, daglig leder i Tschudi Aggregates.
Den første lasten ble tatt inn fra Sydvarangerkaia, og steintransporten gikk over Sydvarangers område og ned til kaia.
Usikkert hvor mye
Tschudi Aggregates har fått en rammegodkjenning fra havnestyret i Sør-Varanger på å bruke den kommunale Dypvannskaia til å shippe ut inntil 500 000 tonn stein. Selskapet har selv tidligere antydet at 400 000 tonn skal avgårde. Nå kan det se ut til at volumet blir vesentlig mindre.
Audun Celius var mandag på vei til Moskva for å snakke med mulige kunder. Det er til nå skrevet konkret kontrakt på 200 000 tonn, og den daglige lederen sier at sommerens eksport kan ende på rundt 300 000 tonn.
– Men nå begynner det å haste. Steinen skal jo også produseres. Det vil si at den skal knuses til de ulike størrelsene som er bestilt.
Bruker to kaier
For to år siden fordelte Tschudi eksporten på egen kai og på Dypvannskaia. Dette er også planen i år.
– Det har med tilgjengelighet på kai å gjøre, men også at vi vil ha båtene mest mulig effektivt av gårde, forklarer Celius.
Det er plass til en båtlast på Sydvaranger-kaia. Dypvannskaia har mer lagerplass, med plass til det dobbelte. Dermed kan det forhåndslagres nok stein til tre båtlaster.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.

– Vi kommer til å bruke Dypvannskaia mest. Men en fordel med å bruke begge kaiene at vi da slipper å ha så konsentrert transport ned til kai. Nå er vi i gang med å fylle opp begge kaiene, og vi har da last til tre båter og kan få dem effektivt av gårde.
Tschudi regner med at syv til åtte biler skal være i gang daglig, og beregnes å ta unna cirka tolv turer per dag.

Fylle ut havn

Det er russiske Novatek som kjøper steinen fra Bjørnevatn.
OAO Novatek er Russlands største uavhengige naturgassprodusent.
Ifølge selskapets egne hjemmesider har Novatek omlag 60 prosent av andelen i AO Yamal LBG som har lisensen for letingen og produksjonen på feltet Sør-Tambejskoje.
Steinen brukes til å fylle ut i Sabetta havn på Jamal-halvøya der det skal bygges ut LNG-anlegg.
Jamal-Nenets autonome region i Vest-Sibir produserer omlag 90 prosent av Russlands gassproduksjon, og står for 17 prosent på det globale markedet.

Skytteltrafikk

Lastebilene går i skytteltrafikk i Kirkenes-området for tiden. Ikke bare med stein, men også med masser i forbindelse med sykehusutbyggingen.
Etter at steintransporten ned til Dypvannskaia startet har det allerede kommet reaksjoner.
– Jeg gruer meg for alt støvet, sier en innringer fra Haganes og legger til at det verste med transporten er risikoen for at det faller av stein som gjør at biler eller folk skades.
Han frykter også for støy fra området.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no