18. nov
 
En stor dag
Idag, 4. mai, er det 50 år siden Kirkenes lufthavn ble offisielt åpnet.

Publisert: 03.mai.2013 14:04
Oppdatert: 23.okt.2017 10:42

Dette var en stor dag for hele Øst-Finnmark i 1963. Det var en kommunikasjonsmessig revolusjon for befolkning og næringsliv, både offentlig og privat, som skjedde fra den dagen. Man kunne komme til Lakselv, Alta, Tromsø og Oslo i løpet av bare en dag. Mens Hurtigruta, buss og bil, som var alternativet da som nå, betydde mange dagsreiser til hovedstaden, for eksempel.

For en syvåring som også fikk oppleve sin første flyreise i august 1963, riktignok «bare» til Lakselv, var det en skjellsettende opplevelse man aldri har glemt. Jeg husker tilogmed at flyvertinna, som serverte coca-cola i pene glass, het Ellen og hun ga meg ei flyvertinnenål som fortsatt ligger i et gammelt smykkeskrin. Min neste flytur skjedde ikke før syv år etterpå. Det var slett ikke noe dagligdags å reise med fly verken på 60- eller -70-tallet. Men så har det bokstavelig talt tatt av og årlig reiser i våre dager rundt 10 000 passasjerer via Kirkenes lufthavn.

Idag, 50 år etter, reiser vi med den aller største selvfølgelighet og gjerne mange ganger i året. Både i forbindelse med jobb og fritid. Og vi kan reise direkte til Oslo på rundt to timer. Tilogmed to ganger om dagen og med to forskjellige flyselskap. Vi har kortbaneruter Finnmark og landsdelen rundt. Varer, arbeidstakere og nødvendig ekspertise kan være oss i hende eller sendes herfra i løpet av få timer. Uten flyforbindelsene og flytransport hadde praktisk talt det meste av næringsvirksomhet og andre funksjoner vært temmelig umulig for et moderne samfunn som vårt i 2013. Det er umulig å tenke seg et Finnmark og et Sør-Varanger inn i fremtiden uten flykommunikasjoner. Som trafikknutepunkt i hjertet av Barentsregionen for land og hav, kan heller ikke betydningen fremover understrekes nok. Derfor er det en stor dag når en nøkkelaktør som Kirkenes lufthavn runder 50 år.

Malurten i begeret er at jubilanten ikke fikk jubileumsgaven hele regionen ønsket seg i første del av planperioden til Norsk Transportplan (NTP). Man har lagt dette inn først om seks-åtte år. Nemlig de nødvendige bevilgninger til igangsettelse av nødvendige tiltak som gjør at man kan ta ibruk hele rullebaneforlengelsen på flyplassen. Slik at også de store charterflyene og ikke minst fremtidens fly skal kunne lande og ta av, fullastet med passasjerer. Dette kan dessverre bidra til å svekke og utsette Øst-Finnmark sine næringsutviklingsmuligheter. Her kan selvfølgelig Stortinget gripe inn når det skal vedta den endelige NTP i løpet av dette året. Men det krever at både stortingsrepresentanter fra regjeringspartiene og fra opposisjonen går sammen om å gjøre en slik endring. Sannsynligheten for det kan se lite lys ut for det. I hvert fall så lenge dagens regjering, som selv har lagt frem dette forslaget til ny NTP, ikke endrer syn frem til Stortingets representanter skal si sitt.

Gratulerer med dagen, Øst-Finnmark og gratulerer Kirkenes lufthavn!

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no