17. nov
 
Et dårlig forslag
Ingen grunn til å la Hurtigruta snu i Alta.

Publisert: 04.mar.2013 15:38
Oppdatert: 23.okt.2017 11:14

Konsulentselskapet Rambøll har utarbeidet en rapport på oppdrag av Alta kommune der alternative muligheter for bruk av havneområdet Bukta er utredet. Rapporten er blodfersk og knapt presentert for administrasjon og politikere i Alta kommune. I hvert fall har de ikke rukket å lese rapporten grundig nok til å ha fått med seg en setning som fort får sinnene i kok både i hele Øst-Finnmark og i Hammerfest. Og det er forslaget om at Alta,- og Bukta, blir fremtidens snuhavn for Hurtigruta.
Men både politikere og administrasjon i Alta vet godt hvordan reaksjonene vil bli på et slikt forslag, så når de fikk spørsmålet om hva de synes om det fra Sør-Varanger Avis sist fredag, så ga de alle uttrykk for å være helt himmelfalne. «Nei, dette er ikke noe vi går inn for. Det må stå for konsulentselskapets egen regning.» Var svarene vi fikk.
Det får vi også håpe at både ordfører Laila Davidsen og assisterende rådmann med flere står like sterkt ved når den politiske prosessen rundt fremtidens bruk av Bukta-området går sin gang gjennom havnestyre, formannskap og kommunestyre i Alta. At Alta-interesser har lyst på hurtigruteanløp, er ikke så rart. Men derfra og til å foreslå,- og eventuelt å gå inn for, - at hele seilingsstrukturen skal endres, er et drøyt stykke. Sett fra Øst-Finnmark er dette et særdeles dårlig forslag som undergraver hurtigrutas store betydning som viktig livsnerve og godstransportør for anløpsstedene i øst-fylket. Det eneste alternativet denne delen av fylket har til veitransport.
Konsulentene bak rapporten mener det er fordelaktig både for Hurtigruten og turistnæringen å gjøre Alta til snuhavn. På bekostning av anløp i hele Øst-Finnmark og dagens snuhavn Kirkenes. For vår del er det ingen tvil. Skal hurtigruta være hurtigruta, også etter at nåværende konsesjonsperiode utløper i 2019, må snuhavna fortsatt være Kirkenes. Både på grunn av hurtigrutens betydning for transporten langs kysten av Øst-Finnmark, men ikke minst på grunn av nettopp reiselivet og turismen. Å kutte Øst-Finnmark, er å kutte den mest eksotiske delen av hele ferden fra Bergen og nordover. Endepunktet er så lagt nord og sørøst som man kommer i fastlands-Norge,- helt på grensen til Russland. At dette har stor betydning, og vil få ennå større betydning når turistene skal velge hva de vil oppleve i fremtiden, er vi ikke i tvil om. Spørsmålet er vel heller om ikke Murmansk også skal på seilingskartet, i hvert fall i deler av året.
Fjerner man Øst-Finnmark fra seilingslisten, forsvinner også siste rest av det som er tanken bak denne kystens trofaste tjener. Og da er det ikke ei hurtigrute lenger. Men et konsept som har lite og ingenting med dagens hurtigrute å gjøre. Den ordningen vi har per idag er det forøvrig Stortinget som har den reelle styringen over. I hvert fall frem til 2019.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no