16. sep
 
Handelsby med utfordringer
Nå gjelder det å ta opp konkurransen med Finland.

Publisert: 23.aug.2013 15:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:10

Kirkenes er uten tvil Øst-Finnmarks største handelsby. At det lokale næringsliv har en ambisjon om at slik skal det være, også inn i fremtiden, tar vi som en selvfølge.

Det er omlandet til denne grensebyen som gjør Kirkenes til et «shoppingmekka». Ikke minst for mange mennesker fra Russland. Dette har næringen innsett, og har selvsagt både ansatte som snakker russisk, plakater og skilt på russisk, men også i noen tilfeller et vareutvalg som er tilpasset det våre gjestehandlene etterspør. At våre naboer kommer hit for å handle, har en enorm betydning for næringen. Det sikrer relativt stabilt god omsetning, det sikrer alle oss som bor her et bredere butikktilfang enn vi ellers ville hatt, mange har sin arbeidsplass i varehandelen og det er gode ringvirkninger av russiks handelslekkasje. For når man først er på kirkenestur, går man på kafe, i bassenget eller gjør annet man har lyst til.

Samtidig er det slik at også vår andre nabo, Finland, nyter godt av at russerne gjerne tar seg en tur over grensen for å handle. I Ivalo og Rovaniemi blomstrer også handelen, takket være de russiske naboer. Og trafikken til Finland øker langt mer enn trafikken til Kirkenes, skal vi tro ekspertene. Noen i handelsnæringen mener sågar at antall russiske handlene til Kirkenes ikke øker som forventet. Fordi vi fra norsk side ikke er gode nok på tilrettelegging.

En ting er at Finland ikke så langt fra Ivalo har både Saarisälkä og Levi, turistmagneter i seg selv. De har også langt enklere visumregler (da snakker vi ikke minst om for folk som ikke har tilgang til grenseboerbevis mellom Norge og Russland). Videre har de en større og langt bedre utbygd grenseovergang, der man slipper å stå i timevis i kø, som man risikerer både inn i Norge og ut av Norge.

Grensestasjonen på Storskog er, til tross for de siste oppgraderinger, estimert til å kunne takle i underkant av 200 000 grensepasseringer i året. I 2013 forventes det 320 000 passeringer. Kapasiteten er altså sprengt forlengst, og Norge har foreløpig ikke noen endelige planer for bygging av den nye. Og slett ikke for NÅR byggingen kommer igang. Å da konkurrere med Finland om de russiske handlende, er og blir derfor med andre ord langt, langt tøffere oppgave enn det kunne ha vært, dersom infrastrukturen hadde vært på samme nivå.

Hvis det i tillegg er slik at det er mer plunder med å få refundert moms på norsk side enn i Finland, bidrar nok heller ikke dette til å kanalisere handelstrafikk til Norge og Kirkenes.

Skal Kirkenes beholde sin posisjon som største handelsby, må det tas grep. Ikke bare må norske myndigheter sørge for å få bygget den nye grensestasjonen, helst igår. Handelsnæringen og kommunen må i tillegg sette seg ned å se på hvilke tiltak som er nødvendig for å gjøre Kirkenes ennå mer attraktiv på et langt bredere felt. Å begynne med å se til Finland, hva de gjør og plukke opp noen ideer derfra, skader neppe. I tillegg til de mange ideer vi er overbeviste om at ikke minst handelsnæringen selv har i forhold til hvor de føler skoen trykker i kampen om de russiske kundene.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no