19. jul
 
Høyt opp og langt frem
De siste dagene har forventningene til innholdet i nye NTP, Norsk Transportplan, vært skrudd betraktelig ned i nord.

Publisert: 12.apr.2013 15:46
Oppdatert: 23.okt.2017 10:39

Dette med god grunn, viser det seg, nå når fasiten er kommet på bordet.

For Sør-Varanger er det selvsagt kjempeflott at Regjeringen nå har signalisert at hele E 105-strekningen fra Storskog til Hesseng skal gjøres ferdig i første del av planperioden. Det betyr at byggetrinn II, fra Hesseng til Elvenes, inkludert ny bru og tunnel, får sin byggestart når første del fra Storskog til Elvenes er ferdig. Fortrinnsvis senest fra 2015. Har man satt igang et utbyggingsprosjekt, skal det selvsagt fullføres. Noe annet ville være fullstendig vanvittig.

Av øvrige viktige utbyggingsprosjekter i Sør-Varanger ble det som forventet: Høyt opp og langt frem både for rullebaneforlengelsen ved Kirkenes lufthavn og for Kirkenespakken.

Skuffelsen over at rullebaneforlengelsen først kan komme tidligst om sju-åtte år er stor. Ikke uten grunn. Dette har vært et berettiget krav i forhold til øst-fylkets stamflyplass i mange år allerede. Både fra næringslivet, turistnæringen og fra politisk hold. Poenget er blant annet å kunne lande fremtidens flytyper. Flytyper som ikke bare tar flere charterpassasjerer hit i turistøyemed, men som også skal inn i ordinær rutedrift og ikke minst er mer miljøvennlige enn dagens maskiner. Norwegian er blant flyselskapene som er iferd med å investere i en ny flyflåte av maskiner som ikke kan ha full last, altså alle seter besatt, ved landing på dagens rullebane på Kirkenes lufthavn. Det kan resultere i at selskapet slutter å fly hit når de nye flyene er på plass. Utsettelse av rullebaneforlengelsen på Høybuktmoen svekker dermed Kirkenes lufthavn som kommunikasjonsknutepunkt og kan bidra til å svekke næringsutviklingsmuligheter i hele regionen.

At ny innfartsvei til Kirkenes overhode ikke er tidfestet i planen er en minst like stor skuffelse. Det er lenge til 2024 og en ny NTP. Halmstrået for Kirkenespakken er bygging av en ny stamnetthavn ved Slambanken. Kommer dette igang, vil ny atkomst fra E 6 bli prioritert, står det å lese i Regjeringens innstilling til Stortinget. Men slik denne saken nå står, er det nærmest som den gamle debatten om hva som kommer først, høna eller egget.

Dette er ikke gode signaler til en region som higer etter å komme i forkant, for å kunne stå klar til å ta imot en forventet og nærmest «vedtatt» utvikling.

At ny Tana bru er prioritert til byggestart i første del av planperioden, er vi svært glade for. Brua er per idag en flaskehals, ikke minst for tungtransporten til og fra hele regionen. Dette er et viktig prosjekt for hele øst-fylket. Ikke bare for Tana. Sett i et samlet Nord-Norge-perspektiv er det interessant å registrere at nettopp dette bruprosjektet i størrelsesorden er ett av svært få blant de absolutt største i hele NTP-pakken i nord. Vinnerne i kampen om norske samferdselskroner og satsinger er fortsatt Vestlandet og Østlandet. Distriktene i nord når, som vanlig er blitt, ikke høyt nok opp når de virkelig store pengene skal fordeles.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no