23. sep
 
Hva er det som skjer, Norwegian?
Er det noe som har vært og er en vekstnæring i Norge og i Kirkenes i de senere år, så er det vinterturismen.

Publisert: 15.aug.2015 11:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:54

Ikke minst i den nordlige landsdelen har man lyktes godt med å nå ut til reise- og eventyrlystne på de fleste kontinenter. Og etterspørselen ser ikke ut til å ha blitt mindre etter at både dollar og euro har styrket seg betraktelig i forhold til den norske krona. Tvert imot får utenlandske gjester mye mer for pengene og kan kanskje tilogmed lettere ta seg råd til en norgesferie. Dyrt som det uansett fortsatt er her til lands.

For små turistaktører rundt om i distriktene i nord er dette godt nytt. Så godt at de egentlig burde kunne møte vinteren med ekstra positivitet og iver. Over hele landsdelen. Etterspørselen er der, uten tvil. Og de fleste jubler. Høyt.

Men ikke her. Her i Sør-Varanger er det mørke skyer som truer den viktige vintersesongen. Det er ikke turistene og heller ikke turoperatørene som er problemet. Det er flyselskapet Norwegian. Av alle.

Det er direkte forstemmende at et flyselskap som Norwegian, midt i august, fremdeles ikke har klart å bli enig med seg selv om hvor i Norge de skal fly til vinteren. I hvert fall ikke om de skal fly til Kirkenes. Kirkenes, som er vendepunkt og endestasjon for Hurtigruta, og dermed en selvsagt destinasjon for flyselskap som ønsker å ta del i den økende turisttrafikken vinterstid, er iferd med å bli utelatt fra Norwegians vinterprogram! Forstå det, den som kan.

Og ikke nok med det; de kan heller ikke berolige verken turistaktørene Sør-Varanger eller øvrige Øst-Finnmark med at joda; vi er klare snart. Klart vi skal fly på Kirkenes til vinteren. I hvert fall ikke på en troverdig nok måte. I stedet får Kirkenes Snowhotel og Næringshagen høre at planleggerne ikke må forstyrres når de tar kontakt med flyselskapet. Det er både uprofesjonelt og arrogant. Hva er det som skjer, Norwegian?

Frykten nå er at turoperatørene ute i Europa og ellers skal gi opp å legge turer til Kirkenes. De kanaliserer alt til Alta og Tromsø i stedet, uten at noen kan fortenke dem i det, sålenge det ikke er flyseter nok til en konkurransedyktig pris å velge Kirkenes.

Man kan jo virkelig undres på om Norwegian har en spesiell tanke bak dette. I hvert fall kan man i paranoide øyeblikk fristes til å tro det. I 2017 skal Hurtigrutas fremtid igjen diskuteres og bestemmes. I Alta jobbes det knallhardt for å legge til rette for anløp av Hurtigruta nettopp der. Kan det være i Norwegians med samarbeidspartneres interesse å bidra litt ekstra til å kanalisere flest mulig vinterturister til Alta og vestfylket i forkant, slik at det på alle måter dukes for at Alta blir vendepunkt for Hurtigruta i neste omgang? Mens storparten av det øvrige Finnmark, foruten Nordkapp, kuttes ut?

Ja, vi innrømmer at vi er paranoide, men dette er ingen ny tenkemåte. Mange sentrale aktører, også knyttet til Hurtigruta, politiske beslutningstakere med flere, har lenge jobbet for en slik løsning.

Vi håper inderlig at dette ikke er tilfelle og at Norwegian bokstavelig talt omgående kommer seg på banen med vinterprogrammet til destinasjon Kirkenes. Nå haster det virkelig, dersom også Sør-Varangers dyktige turistaktører skal kunne få best mulig uttelling for den gode jobben de gjør.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no