18. nov
SAMMENSLÅING: Her fra det første felles fylkestinget i Kirkenes i vinter.
Foto: Stian Celius
 
Mæland tolker loven feil
DEBATT: Inndelingsloven og striden om oppnevnelsen av Fellesnemnda for Troms og Finnmark.

Publisert: 24.jun.2018 16:57
Oppdatert: 24.jun.2018 17:46

Minister Monica Mæland skriver i departementets brev av 8. juni 2018 til de to fylkene:

«Jeg understreker at å unnlate å velge medlemmer til fellesnemnda er en lovpålagt plikt etter inndelingsloven».

Setningen mener ikke å formidle det den rent formelt uttrykker; nemlig at det er unnlatelsen av å velge medlemmer til nemnda som er en lovpålagt plikt (sic!). Men om en legger godviljen til og forstår setningen slik at det er valget av medlemmene som er den lovbestemte plikt, kan en slik tolkning ikke være rett:

Der spørsmålet ikke løses direkte i lovteksten, må en undersøke hva Stortinget har ment med sin lov. Kunnskaper om det finner vi i forarbeidene til lovene; jf:

«For at kommunane/fylkeskommunane skal kunne gi frå seg mynde til fellesnemnda, jf § 26, må reglementet for fellesnemnda vedtakast i kvar enkelt kommune/fylkeskommune» (Ot.prp.nr.41 (2000–2001) s. 81).

Som de fleste vil innse: Selv en enkel lesing av forarbeidene bringer en ganske annerledes lovtolkning enn ministerens.

«Skal kunne gi frå seg mynde …» betyr noe annet enn at fylkeneskal gi fra seg myndighet. De skal nettopp ikke gi fra seg myndighet dersom de ikke samtidig vedtar det foreslåtte reglement for fellesnemda.

Altså; retten til å overdra myndighet fra fylket og til fellesnemda med sikte på sammenslåing, er at fylket vedtar fellesnemdas regelverk. Gjør ikke fylket det, f.eks. fordi en ikke godtar reglementet for nemnda, vel så er et eventuelt fylkesvedtak om deltaking i gjennomføringen av fellesnemda oppgaver og utpeking av representanter til nemda, ugyldig.

Jeg unnlater heller ikke å gjøre oppmerksom på at denne forståelse bygger ikke kun på forarbeidene, men på det grunnleggende prinsipp om «kommunalt folkestyre» og «lokalt demokrati» (Ot.prp.nr.41 (2000–2001) s. 70).

Ved nedlegging av Finnmark og Troms fylkeskommuner forsvinner også det kommunale selvstyre som fylkene rådet over fram til fusjonstidspunktet.

Vedtak om godkjenning av Fellesnemndas reglement og oppnevning av fylkets representanter til «likvidasjon» av den restkompetanse som fylket har i behold – innen rammen av norsk lovverk – må skje ved at det opprettes en «helhetlig hjemmelskjede».

Der må myndigheten som var fylket til del, vedtas overført til Fellesnemnda, som igjen når nemdas arbeid er avsluttet – overfører myndigheten til det nye fylket – eller regionen som det nå vel skal hete.

Peter Ørebech
Professor i rettsvitenskap
UiT Norges arktiske universitet

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no