19. jul
 
Mediehus i forandring
«Den som sitter stille, blir stående igjen», heter det i et gammelt ord.

Publisert: 29.apr.2014 17:13
Oppdatert: 23.okt.2017 10:38

Norske papiraviser/mediehus er blitt ekstra godt kjent med akkurat det visdomsordet, særlig i perioden etter tusenårsskiftet. Utvikling er noe som alltid går sin gang og som aldri vil kunne la seg stoppe. Derfor er det lenge siden det i realiteten var en nyhet at norske mediebedrifter har måttet kutte kostnader og tenke nytt og anderledes for å overleve, men ikke minst også for å følge med i tiden og utviklingen. Det er denne langvarige trenden, der både papirkjøpere og ikke minst annonsekjøpere er blitt stadig færre, som er bakgrunnen for at store konsern som A-media, som finnmarksavisene Finnmarken og Finnmark Dagblad er en del av, må kutte kostnader for en halv milliard innen 1. januar 2015.

Vi blir ikke forbauset om også andre mediekonsern både i nord og sør vil måtte gjøre omfattende grep for å holde sine skuter på rett kjøl. Når ikke bare de betalende leserne blir færre, men særlig annonsørene finner nye veier for å nå direkte ut til sine kunder enn gjennom papiravisene, vil alle alarmer måtte ule høyt i ethvert avis- og mediehus.

For A-medias del snakkes det derfor nå om å utrede sammenslåing ikke bare av Finnmarken og Finnmark Dagblad, men også Lofotposten og Lofot-Tidende, Firda og Firdaposten i Hordaland, Tønsbergs blad og Gjengangeren i Vestfold, for eksempel. Men det er langt fra sikkert at det blir noe av, samtidig som det kanskje i endel tilfeller ikke er så mange andre veier ut av det økonomiske uføret. I Sverige, for eksempel, har man slått sammen mange aviser i de senere år. Blir dette en trend også i Norge, vil det norske avismangfoldet bli betydelig mindre innen ganske kort tid. Mediemangfoldet derimot, vil fortsette å vokse. Spesielt digitalt på nett og ikke minst på mobil. Hva konsekvensene blir for journalistikkens kår og det samfunnsoppdrag de redigerte medier har per idag, særlig i et demokratiperspektiv på lang sikt, er et viktig spørsmål både å stille og diskutere. Noe godt svar er det dessverre umulig å ha per idag.

- Hva skjer med Sør-Varanger Avis, har bekymrede lesere spurt oss etter at nyheten om en mulig sammenslåing mellom A-medias aviser i Finnmark kom før helgen. Foreløpig skjer det ingen store endringer med utgivelsen av vår avis. Det betyr ikke at Sør-Varanger Avis ikke merker noe av det som skjer. Vi merker og vil merke stadig mer den digitale utviklingen og de grunnleggende endringene i mediebruken som skjer rundt oss. Derfor er også Sør-Varanger Avis i endring og i gang med å planlegge fremtiden så godt det lar seg gjøre, både på papir og digitalt. Som en av få mediebedrifter utenfor de store konsernene, og som en relativt liten organisasjon i et lite lokalsamfunn, er vi istand til rimelig raske endringer. Vi er også i den heldige situasjonen at vi har lokale og trofaste annonsører som fortsatt velger Sør-Varanger Avis som sitt førstevalg, fordi de gjennom denne kanalen mener de best og enklest når ut til sine kunder, lokalbefolkningen i Sør-Varanger. Så lenge lesere og annonsører fortsetter å velge Sør-Varanger Avis, på papir og på nett, jo lenger levetid har både papiravisen vår og vår merkevare, uansett plattform.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no