17. nov
 
På tide å øke flyplasstrykket
Slik Statens og Avinors investeringsvilje er per idag, kan den etterlengtede og helt nødvendige flyplassutvidelsen på Kirkenes lufthavn komme for sent.

Publisert: 11.feb.2014 14:34
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Da forslaget til ny transportplan (NTP) ble lagt frem ifjor, stod Kirkenes lufthavn på listen over aktuelle prosjekter først fra 2020 og utover. Det er Gardermoen og Bergen som har førsteprioritet fra Avinors side. Punktum. Siden dengang har det vært jobbet iherdig med å få flyplassutvidelsen inn som en del av satsningsprosjektene gjennom Nordområdemeldingen. Foreløpig har heller ikke dette nyttet.

Slik vi ser det, er det nå på høy tid at Øst-Finnmark øker flyplasstrykket betraktelig. Gjør vi ikke fremstøtene om dette nå, og med all den lille kjøttvekta regionen tross alt har, frykter vi at de fremtidsmulighetene alle snakker så rimelig skråsikkert om, vil seile forbi, uten at vi får være med på lasset. Ikke først og fremst fordi Norwegian og SAS står foran et flyflåtebytte og om noen år ikke vil kunne lande med sine nye, større flytyper på Kirkenes lufthavn. Heller ikke fordi charterfly allerede er for store med full last. Nei, utfordringene er langt større enn som så.

Konsernsjefen for Hurtigruten AS var tydelig i sitt budskap på Kirkeneskonferansen i forrige uke. Selv med den planlagte flyplassutvidelsen etter 2020, vil Kirkenes lufthavn være altfor liten. Fordi de aktuelle flyene fortsatt ikke vil kunne lande med full last om vinteren. Bare om sommeren. Og det holder ærlig talt ikke.

«Ikke hør på Avinor», sa han, og bebudet samtidig en helårig turistindustri i nord som kan bli like stor som olje- og gassindustrien. Med det behov for kapasitetsøkning dette innebærer på både Kirkenes og andre lufthavner i Finnmark. Året rundt.

Sist fredag kom også nyheten om at Kommunaldepartementet har satt sitt første godkjenningsstempel på kommunedelplanen for Tømmerneset. Selv om ikke alle avklaringer rundt Nasjonal laksefjord er kommet ennå, er det ingen tvil om at utbyggingen og oppbyggingen av infrastruktur knyttet opp mot Tømmerneset er nærmere enn noen gang. Ønsket fra utbyggerne om en byggestart der ute allerede i 2017, fremskynder også behovet for større flyplasskapasitet. Og det er fornuftig å nyttiggjøre seg overskuddsmasse fra det ene til det andre prosjektet, forutsatt at man kommer igang noenlunde samtidig. Når neste stikkord er logistikk og Kirkenes, knyttet til eventuell olje- og gassvirksomhet både på norsk og russisk side, nærmer også behovene for økt lastkapasitet på flyene seg faretruende langt over dagens vektbegrensninger.

Olje- og gassoptimistene på årets Kirkeneskonferanse; Statoil, Det norske oljeselskap og ikke minst franske Total er tilsammen iferd med, sammen med russerne, å kartlegge ressursene i hver eneste millimeter av havbunnen i Barentshavet. Forutsetningene for lønnsomme funn er sterkt tilstede og de ber industri og kommuner i Finnmark om å gjøre seg klare. De nødvendige investeringer for å kunne ta imot, må være gjort unna FØR virksomheten er igang for fullt i Barentshavet. Det er stikkordet FØR som de alle var så opptatte av, som også gir betydelig grunn til bekymring. For her kreves det at både tilstrekkelig med fagfolk er ferdig utdannet, - og ikke minst tilstrekkelig infrastruktur er på plass. I klartekst betyr det at både næringsliv, kommuner og ikke minst Staten, ved regjering og storting, må kjenne sin besøkelsestid. Både for Kirkenes lufthavn og andre vitale infrastrukturutbygginger lenge før 2020.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no