13. nov
 
Rullebane og helikopterbase
Avinor presenterte i uken som gikk sin Nordområdestrategi og ordfører Cecilie Hansen er ikke spesielt godt fornøyd med innholdet.

Publisert: 03.jun.2014 14:24
Oppdatert: 23.okt.2017 10:40

Det har vi full forståelse for. Ikke minst på bakgrunn av at Avinor står fast i gamle spor; de vil fortsatt ikke høre snakk om utbygging og forlengelse av rullebanen ved Kirkenes lufthavn før 2020. De mener dette er helt unødvendig, ut fra dagens trafikk og prognosene fremover.

Vi har sagt det før og gjentar det gjerne; dette er en like stor tabbe som det var å bygge den nye terminalen for liten i første runde. Med dette viser Avinor sentralt at de ikke ønsker en utvikling av trafikk, last og reisende til og via Kirkenes lufthavn. De ønsker å dreie hovedtrafikken til Tromsø og Alta og legge østfylket i bakevja nok en gang. Det er jo forsåvidt rene ord for pengene og litt av et signal å sende for eksempel til Hurtigruta, cruiseselskapene, charterflyselskapene og alle som driver turisme i regionen her øst. Men dette ønsker verken næringsliv, publikum eller politikere i denne delen av fylket. Her ønsker vi tvert imot å forberede oss godt på en positiv nærings- og turistutvikling.

At Avinor ikke ønsker å satse på Kirkenes lufthavn er også tydelig i forhold til den planlagte helikopterbasen i østfylket. Kirkenes er ikke engang med i Avinors vurdering av saken. De mener Berlevåg, Båtsfjord eller Vardø egner seg best til å serve olje- og gassvirksomheten i Barentshavet, og legger dermed opp til stedsvalgsstrid i saken. Sett fra Kirkenes høres det unektelig tungvindt ut å først få utstyr og folk som skal ut på feltene med fly fra Oslo og til Kirkenes, for så å transportere alt videre til en helikopterbase et annet sted i regionen, - før det endelig kan transporteres til plattformen eller annet som er målet ute i Barentshavet.

Såfremt ikke de to sakene nei til rullebaneforlengelse og nei til helikopterbase i Kirkenes henger nøye sammen, da. At man fra Avinor sitt ståsted ser for seg Alta eller Tromsø som første transportstrekning på veien fra Oslo til Øst-Finnmark og helikopterbasen i Vardø, Båtsfjord eller Berlevåg, og ønsker å sluse mannskaper og utstyr den veien i stedet for via Kirkenes.

Vi har vanskelig for å se for oss at en helikopterbase med Barentshavet som «oppdragsgiver» ikke må ta hensyn både til de beste vær- og vindforhold, regularitet, tilgang til sykehus med videre. Da er Kirkenes uten tvil det beste lokaliseringsstedet. Selv om det er trasig at vi da får en typisk finnmarkskrangel igjen. For er det noe vi dessverre er kjent for i dette fylket, så er det å kjempe imot hverandre når noe nytt skal etableres. I dette tilfellet er sikkerhet og regularitet de betydeligste stikkordene, og da er ikke vi i tvil om hvor denne helikopterbasen bør ligge. Det er i Kirkenes.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no