17. jul
 
Smører tjukt på
Sør-Varanger får ikke alt på en gang med Frp i regjering.

Publisert: 26.aug.2013 15:11
Oppdatert: 23.okt.2017 11:10

Et gammelt ordtak sier noe om at i krig og kjærlighet er det meste tillatt. Vi har lyst til å legge til at det samme også like godt kan sies om en valgkamp. Bare to korte uker er igjen til valgdagen 9. september og valgløftene strømmer på oss fra alle kanter.

Så langt i valgkampen er det førstekandidaten for Fremskrittspartiet i Finnmark, Jan Henrik Fredriksen fra Sør-Varanger, som har kommet med de feteste lokale løftene, om vi forholder oss til vår egen andedam. Og det er ikke småtterier han og partiet lover oss, dersom Frp kommer i regjering: Ny dypvannskai, hurtigruta tilbake til sentrum, større industrikai, oppgradert flyplass, raskere ferdigstillelse av E 105 fra Hesseng til Storskog og totalrenovering av de fylkeskommunale «skrekkveiene» i Sør-Varanger til Pasvik, Jarfjord og Jakobsnes. Alt sammen i løpet av de første fire år. Dette er selvfølgelig musikk i svært mange sør-varanger-ører, naturlig nok.

Vi liker selvsagt ikke å være festbrems, men vi har dessverre ikke noen spesielt stor tro på at alt dette virkelig er ferdig om fire år. Sannsynligvis heller ikke om åtte. Ikke fordi vi ikke tror Fredriksen vil kjempe for lovnadene sine med det nebb og de klør han har. Det er bare det at i rekken av samferdselsformål landet rundt som må løses og som haster, uansett regjering de neste fire år, så får neppe Sør-Varanger full pott på alle fronter på en gang. Så realistiske må vi nok være alle sammen. Selv om vi lokalt mener aldri så mye at vi fortjener dette, og ny grensestasjon på den norsk-russiske grensen, ny innfartsvei til Kirkenes, oljebase, ny skole i Bjørnevatn og mye mer i tillegg. Aller helst allerede igår.

Fremskrittspartiet mener de har løsningen på hvordan slike løfter skal være mulige å innfri, fordi de vil lage et eget fond av Oljefondet der avkastningen brukes til samferdselsinvesteringer.

Dette er de også blitt enige med Høyre og KrF om skal kunne gjøres hvis de borgerlige får regjeringsmakten. Kjenner vi Høyre og KrF rett, blir det neppe et så stort frislipp av oljemilliarder til et slikt samferdselsfond at renteavkastningen rekker til alle Frp-løftene landet rundt.

Likevel skal Fredriksen og Frp krediteres for å både se og forholde seg til endel av disse utfordringene i vår del av fylket som faktisk haster så grenseløst. Det er ingen av de andre partiene som har vært så konkrete nå i valgkampen i forhold til de store behovene Sør-Varanger har på samferdsel og infrastruktur, først og fremst i et Nordområdeperspektiv. Alt som dagens regjering har tatt med i sitt vedtak omkring Norsk Transportplan, NTP, med unntak av ferdigstillelsen av E 105, er lagt til andre halvdel av planperioden. Altså tidligst om fem-seks år. At det er skuffende defensivt, sett i et Nordområdeperspektiv, er det liten tvil om.

I Sør-Varanger har vi ingenting imot at regjeringsalternativene presser hverandre i forhold til disse spørsmålene. Ikke bare i valgkampen frem mot 9. september, men først og fremst ikke minst i Stortinget når vedtak og budsjetter skal fastsettes.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no