18. nov
 
Telenor må endre holdning
Flere hundre mobil og nettkunder i Bjørnevatn- og Sandnes-området var uten både mobil og nettdekning fra fredag til onsdag sist uke.

Publisert: 14.des.2014 17:03
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

Dette rammet kundene til Netcom, tele2 og Chess. Og Hjemmetjenesten til Sør-Varanger kommune, som er stor Netcom-kunde, måtte gå til anskaffelse av kontantkort for å kunne opprettholde en telefonforbindelse de er totalt avhengige av for å kunne få gjort jobben for gamle og syke i området.

Problemet lå imidlertid ikke hos de tre selskapene, men hos Telenor som leverandør av nett-og telefonnettjenester til de tre. Såvidt vi har forstått, så hadde ikke Telenor som tjenesteleverandør i utgangspunktet tenkt å anstrenge seg for at kundene til deres egne kunder Netcom, Chess og tele2 skulle få forbindelse med omverdenen med det første. For fortvilet publikum som tok direkte kontakt med Telenor, fikk til svar at de ikke kunne forvente å få forbindelse igjen før i midten av januar! Hvordan Telenor kan opptre så arrogant, tjener ikke akkurat landets største mobil- og nettselskap til ære.

For selv om de tre andre selskapene er Telenors konkurrenter om mobil- og nettkundene, er de faktisk også tjenesteleverandør til de tre. Netcom, tele2 og Chess er Telenor sine kunder, og kunder skal man behandle på en ordentlig måte og man skal yte god sørvis til dem. Vi tar nemlig for gitt at selv om Telenor i endel områder i distrikts-Norge nærmest har et linjeleverandørmonopol, så leier ikke de andre selskapene linjetilgangen sin gratis.

Både Telenors egne mobil- og nettkunder og de andre selskapenes kunder får garantert med seg denne arrogansen. Da spørs det om Telenor tjener annet enn å tape kunder på å yte dårlig sørvis til de andre.

Heldigvis klarte Netcom etter sigende å presse Telenor til å sørge for de nødvendige reparasjoner, slik at telebruddet varte i fem dager og ikke i en måned. Noe annet skulle da også bare mangle. Det hører ingen steder hjemme i 2014 at et tettbygd område med såpass mange mennesker som Bjørnevatn og Sandnes skulle være forespeilet telefon- og nettmangel i en måned. I hvert fall ikke sålenge det er nett- og mobildekning å få overhode i det samme område, bare man har en annen tjenesteleverandør.

Vi tar det for gitt at Telenor legger seg dette på minnet og endrer holdning til sine kunder, i dette tilfellet også sine konkurrenter. Konkurrere om priser og tjenester og hva det heter alt de konkurrerer om, må de gjerne gjøre. Men selve forbindelsen til omverdenen for publikum, må alle parter anstrenge seg maksimalt for å holde igang. Fasttelefonen er ute. Mobil og nett er blitt et «must» for både private og for bedrifter.

Sånn er det og sånn blir det også fremover.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no