15. nov
 
Uakseptabel endring av arbeidsgiveravgift
Nyheten om at også denne regjeringen har tenkt å være absolutt beste elev i EU-klassen slo ned som en bombe i hele Nord-Norge sist fredag.

Publisert: 20.mar.2014 14:27
Oppdatert: 23.okt.2017 10:37

Ikke bare går regjeringen inn for å endre den differensierte arbeidsgiveravgiften fra fem til 14 prosent for transport-, energi- og finansnæringen utenfor Tiltakssonen i nord fra 1. juli 2014, man går likegodt også inn for å øke avgiften fra null til 14 prosent i Nord-Troms og Finnmark,- altså i Tiltakssonen. Uten at dette siste stod nevnt overhode i pressemeldingen om endringen som gikk ut først fredag formiddag. Lederen i NHO-Finnmark, Marit Helene Pedersen, stiller spørsmålstegn ved om man hadde glemt dette, skandaløst nok. Eller enda verre, undrer vi,- bevisst utelot å nevne Tiltakssonen, fordi man slik håpet å dempe reaksjonene noe. I så fall har man feilberegnet svært så kraftig. Dette gjør den sittende regjerings stadige forsikringer om hvor viktig stabile rammevilkår for næringslivet er, så grundig som overhode mulig til skamme.

Hele landsdelens næringsliv, politikere og befolkning har ett å gjøre nå. Det er å stå fullstendig samlet om kravet om at denne endringen i differensiert arbeidsgiveravgift vil vi ikke ha noe av. Å komme Brussel i møte på denne måten godtar vi ikke i nord, om EØS og overvåkningsorganet ESA er aldri så uenige i dette, og kaller det konkurransevridende.

Differensiert arbeidsgiveravgift og null arbeidsgiveravgift i Nord-Troms og Finnmark er ett av de viktigste virkemidlene i Tiltakssonen her nord. Dette har bidratt betraktelig til å sikre og trygge aktivitet og arbeidsplasser og ikke minst gitt mange nordnorske bedrifter muligheter til nettopp å være konkurransedyktig både innenfor og utenfor landets grenser, til tross for lange avstander og dyre transportkostnader. Fiskeriene generelt, laksenæringen og oppdrettsnæringen, for eksempel, vil måtte ta igjen sine økte transportkostnader på prisene til kundene. Mye av det samme vil skje med ei turistnæring som endelig har klart å få fotfeste i nord. Både Hurtigruta og alle andre turisttransportører vil få økte kostnader kundene vil måtte betale for. Konsekvensene kan bli fatale i et høykostland som vårt.

Energisektoren på sin side vil måtte ta igjen sine økte kostnader hos kundene. Befolkning og næringsliv generelt i nord, som har de høyeste levekostnadene fra før, får høyere strømpriser å forholde seg til. Dette svekker både Tiltakssonen og hele landsdelens muligheter til å konkurrere om viktig arbeidskraft i fremtidsbyggingen av landsdelen. Konsekvensene av å akseptere EØS sine krav i denne sammenhengen blir større enn det som gagner den nordlige landsdelen, både på kort og ikke minst på lang sikt.

Norge er ikke medlem av EU. Dermed har ikke Norge noen som helst innflytelse på politikken EU fører og på de krav EU stiller sine medlemsland. Storbritania, for eksempel, er EU-medlem og sier «rett som det er» likevel nei til pålegg fra EU. I motsetning til Norge som ikke bare betaler skikkelig for seg, men som også tradisjonelt er mer katolsk enn Paven som «utenforland».

Nå kan Norge for en gangs skyld sette foten ned og trekke en skikkelig fordel av å ikke være EU-medlem.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no