16. jul
PRESENTASJON: Regiondirektør Torbjørn Naimak i Statens vegvesen under en presentasjon av konseptvalgutredningen i 2015. Punktet på tallet 3 er det valgte stedet for stamnetterminalen. (Arkivfoto: Håvard S. Mækelæ)
 
Endelig enige om stamnett-terminalen
Nå har kommunen også blitt med på Høybukta Vest som ny stamnetthavn for Sør-Varanger.

Publisert: 03.mai.2017 14:13
Oppdatert: 23.okt.2017 11:19

Kommunen, Statens vegvesen og Kystverket kom frem til at de går frem med Høybukta Vest under et forhandlingsmøte tirsdag. Dette meldte først iFinnmark.

I skrivende stund er ingenting signert ennå, men både ordfører Rune Rafaelsen og vegvesenets regionsjef Torbjørn Naimak er sikre på at det går den veien.

- Vi er i prinsippet enige om hovedavtalen. Det er noen detaljer igjen, men vi skal ta en runde og få svar på dem, sier Naimak.

- Min oppgave er å følge opp kommunestyrets vedtak om at Høybukta Vest skal bli stamnetthavn. Det gjør vi, sier Rafaelsen.

18 måneder

Verken Naimak eller Rafaelsen går nærmere inn på hvilke detaljer som fremdeles gjenstår. Men begge er klare på at de skal ha forhandlet seg ferdig i løpet av en uke eller to.

- Det er ikke store ting. Det dreier seg mest om selve planprosessen, og hvordan vi skal håndtere klager og innsigelser, sier Naimak.

Når avtalen er signert begynner vegvesenet og Kystverket med reguleringsplanen. Den skal være ferdig og vedtatt i kommunen innen 18 måneder.

Reindrift og kulturminner

Det er ennå altfor tidlig for noen av partene å si når selve byggingen kan starte, og dermed enda lengre til de vet når det kan stå ferdig. Mye må på plass, og i løpet av planperioden skal de blant annet finne ut hva som skal gjøres i forhold til reindrift og forsvaret i området, og hva som skjer med eventuelle kulturminner.

- Så langt er det gjort en del grunnundersøkelser, og vi skal gjøre flere. Når det gjelder reindrifta må vi jobbe videre med både Fylkesmannen og Sametinget, som har vært konsultert av Samferdselsdepartementet tidligere, sier Naimak i vegvesenet.

Kulturminner kan fort føre til trøbbel for utbyggere. Spør bare Norterminal, som ble nødt til å planlegge rundt et stort område på Gamneset da det ble oppdaget helleristninger.

Bedrifter

Så er det fremdeles spørsmål om hvor mange bedrifter som blir med på byggingen av stamnetterminalen. Så langt forteller Rafaelsen at de har fått med seg CCB Kirkenesbase, på visse betingelser.

Det var kjent i mars at Kirkenesbase, eller rettere sagt Kirkenes Maritime Park (KMK) som har de samme eierne, hadde lagt inn tilbud om samarbeid om Høybukta Vest. Kirkenesbase-direktør Cristian Valdes Carter bekrefter at KMK fortsatt er med.

Naimak tror flere vil melde seg etter hvert, nå som det er sikkert hvor terminalen blir.

Lang debatt

Med dette er det endelig slått strek under en flere år lang debatt om hvor kommunens stamnetthavn blir. Kommunestyret vedtok Leirpollen som stamnetthavn i 2013, men spørsmålet har gått på rundgang etter hvert som Kystverket, Statens vegvesen og flere bedrifter har hatt sine ønsker.

Høybukta Vest ble lagt som et slags ultimatum fra Samferdselsdepartementet i slutten av 2016. Det er kortest vei dit fra E6, og departementet vil ikke påkoste lengre vei enn til det stedet. Om kommunen hadde bestemt seg for et annet sted, hadde de måttet betale mellomlegget.

Selve utbyggingen av havna må kommunen selv stå for, i samarbeid med eventuelle private aktører som er med.

KMP ville sikre at de var med

Kirkenes Maritime Park (KMP) er eid av Coast Center Base (CCB), Kimek og Barlindhaug. Dette er selskapet som er med på lasset så langt når kommunen går videre med Høybukta Vest.

KMP har samme eiere som Kirkenesbase, og Kirkenesbase-direktør Cristian Valdes Carter er involvert i forhandlingene rundt stamnetterminalen.

Carter forteller at Kirkenes Maritime Park selv ba om, og gjennomførte et møte med Statens vegvesen tirsdag. De ville forsikre seg om at vegvesenet var klare over at Kirkenesbase fremdeles ville være en medspiller i prosessen med stamnetterminal på Høybukta Vest.

– Det har vært noen uklare signaler om det fra politikere og andre hold, og vi ville gjøre det klart at vi har levert tilbud, sier Carter.

KMP sin deltakelse i prosjektet er imidlertid basert på at de kommer frem til en løsning som fungerer økonomisk.

– Det må ligge økonomi i bunn uansett hvilket område man er på. Man kan ikke sprenge ut for en milliard kroner uten en plan, sier direktøren.

Det er ennå ikke klart hvilken rolle KMP vil få i stamnetterminalen. Ifølge Carter satser de på å finne ut av det i løpet av arbeidet fremover. Det kan være at KMP eier havneanlegget mens kommunen leier det, det kan være omvendt, eller et felles selskap. Det samme spørsmålet gjelder drifta av anlegget.

Carter håper nå alle parter spiller på lag i arbeidet fremover.

Næringshagen: Tror på samarbeid

Guro Brandshaug, leder for Kirkenes Næringshage, gikk ut i mars og mente lokalsamfunnet ville tape på videre usikkerhet rundt hvor stamnetterminalen skulle plasseres. Hun er selvfølgelig glad for at det endelig kommer på plass.

Næringshagen har kontakt med en rekke firma rundt om i kommunen. Vi spør henne hvordan stemningen er blant dem.

- Dette har vært en tung prosess som har tatt tid. Det er selvfølgelig noen som blir skuffet over at havna ikke blir der de foretrekker den. Men når den 24. konsesjonsrunden for petroleumsleting nå nærmer seg, tror jeg flere ser at de må samhandle, ta valgene sine og gå for samlede løsninger, sier hun.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no