14. okt
FRUSTRERT: Karl Magne Wille har sett seg lei på trange forhold, og mener firmaet blir motarbeidet.
 
Flytter fra Kirkenes med nybåten
Grenseløs AS truer med å flytte fra Sør-Varanger. Karl Magne Wille hevder de har tapt 250 000 kroner på at de ikke får kaiplass

Publisert: 18.sep.2015 20:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:55

– Da vi kom hit i 2010 med den første båten, slåss vi i et halvt år for å få kaiplass, sier Karl Magne Wille.

Han har blant annet drevet med krabbesafari og selskapsturer i firmaet Grenseløs AS de siste årene, og han og de andre i firmaet ser seg grundig leie på havneforholdene i Kirkenes.

– Da vi nå skulle få ny båt, sa jeg at vi flytter herfra om det blir slik igjen, sier han.

Og slik ble det. Han så at den nye båten, Peer Gynt, ville trenge flytebryggeplass, så i januar ble de med på et flytebryggeprosjekt i småbåthavna. Men så støtte det prosjektet på problemer, og Peer Gynt og Grenseløs AS sto uten kaiplass.

Og det var ikke hjelp å få hos kommunen, ifølge Wille. Han klarte ikke å få tak i egnet kaiplass før mesteparten av sesongen var over.

Så da flytter både firmaet og båten, nesten hundre prosent sannsynlig.

– Nå har vi bestemt oss. Vi gidder ikke å bruke mer negativ energi på dette. Vi får masse slengt imot oss. Vi pakker sammen og drar, så fort alt er på plass. Vi tar de tre siste turene, så legger vi båten i Vadsø til vi har avklart hvor vi tar den videre, konstaterer han.

Tapt masse

Wille sier at han angrer på at de begynte med ny båt etter at de mistet Svenner II, som sank i fjæresteinene under en storm sist vinter.

– Fra båten kom i juni til slutten av august, har vi kansellert sju turer. Vi har tapt omtrent 250-260 000 kroner. Det hadde vi aldri klart oss igjennom om vi ikke gikk med 800 000 kroner i overskudd i fjor, sier Wille.

På spørsmål om de ikke kunne ha landligge for Peer Gynt et annet sted og kjøre den inn for å hente turister ved påstigningsflytebrygga i sentrum, svarer Wille at det ikke er så enkelt.

Peer Gynt måtte klargjøres for sesongen og trengte dermed et sted der den var lett tilgjengelig fra land, helst ved flytekai. Den er en annerledes båt enn Svenner II, så den kunne ikke ligge på samme sted for å få det til, ifølge Wille.

Foreningsforvirring

Opprinnelig hadde Wille kommet seg inn som en av medeierne i et nytt flytebryggeprosjekt ytterst på moloen ved småbåthavna. Dette gjorde han for å få en fast plass til båten. Tillatelsen var på plass fra styret i Kirkenes båtforening.

– Men så kom det et nytt styre, og de trakk tillatelsen vår tilbake, etter at vi hadde gjort investeringene, sier Wille.

Båtforeningens leder, Aron Jensen, ønsker ikke å kommentere saken, annet enn å si at styret har et vedtak på at moloen bare skal brukes av medlemmene selv.

Muligens Alta

Wille fant endelig en midlertidig plass til båten ved Tschudi-kaia på sensommeren, tidsnok til at den får tatt de tre siste turene som er booket. Deretter satser han på å drive et annet sted. Han ser for seg Alta som eksempel.

– Der samarbeider de med næringsaktørene. Her kommer folk og sparker til en om noen detter ned fra gjerdet, sier Wille.

– Om vi får tak i kaiplass, kan det hende at vi blir. Men jeg har egentlig ikke lyst til å være i en kommune der man motarbeider lokale næringsaktører, sier han.

I ettertid har eierne av flytebryggeprosjektet søkt om å få lagt ut flytebrygga rett utenfor Kjerringstupet, på andre siden av fjorden. Men det tar også en stund å få avgjort, da slike søknader må behandles. Den behandlingen er underveis, ifølge havnesjefen.

Prøvde kommunal avtale

Karl Magne Wille sier at de involverte kaibrukerne tok kontakt med kommunen for å se om de kunne overstyre båtforeningens beslutning om å ikke tillate den nye flytebrygga de ønsket å få på plass. Det fungerte ikke.

– De eneste som kunne gripe inn var kommunen. Men de toer sine hender, mener han.

Håvard Lund er leder for plan- og bygningsseksjonen i kommunen. Han mener administrasjonen i kommunen har gjort det de kunne i saken.

Kommunen forsøkte å avtale en ordning med båtforeningen, slik at havnevesenet kunne sette opp en midlertidig kaiordning for næringsdrivende i området. Men det førte ikke frem, ifølge Lund.

En av de tidlige grunnene til omgjøringen var blant annet at foreningen mente det var blitt sig i moloen, og at den dermed var ustabil.

Wille og flytebrygge-prosjekteier Arne Olsen etterlyser målinger som beviser det.

– Ut fra vedtaket deres om at det bare er medlemmer som skal bruke moloen, er det irrelevant å sette i gang slike undersøkelser, sier Lund. Han legger til at det er dyre undersøkelser.

Havnevesenet var også med på et møte etter synfaring av området, der det var observert at grunnen ved verkstedsbrygga hadde sunket 30 centimeter fra 2014 til 2015.

Båtforeningen fryktet også at bunnen ville stige og gjøre at flytebrygga gikk på grunn, ifølge et møtereferat fra kommunen.

Havnesjef Eivind Gade-Lundlie påpeker at havnevesenet ikke forvalter private kaianlegg. Dermed kan heller ikke de få båtforeningen til å forandre mening.

Havnevesenet har likevel vært med på møter med Kirkenes båtforening, kommunens planavdeling og tiltakshaver Arne Olsen.

Må mudre til ny molo

Havnesjef Eivind Gade-Lundlie bekrefter at det er stor etterspørsel etter kaiplass ved de kommunale kaiene, med rullering av båter på kaiplasser.

Kommunen er imidlertid ikke uten planer for å hjelpe på dette.

– Havnevesenet samarbeider med kommunens planavdeling om utvikling av nye havneområder, og har sammen med kommunens planavdeling et prosjekt for å forskjønne sjøfronten.

Planen er blant annet å anlegge en molo som inneholder flytebryggeanlegg egnet for mindre båter mellom Thon-hotellet og Hinkefjæra, forteller havnesjefen.

Hele prosjektet er anslått til 14 millioner kroner, og skal sørge for 100 båtplasser. Det er fremdeles usikkert når det skal stå ferdig. Nå har det også kommet en komplikasjon.

– Det er gjort grunnundersøkelser, og vi har fått anbefaling på at store deler av området må mudres. Det har vi nå en søknad på hos Fylkesmannen, forteller Gade-Lundlie.

I mellomtiden har den nye flytebrygga som ble plassert i sentrum hjulpet. Den er beregnet til på- og avstigning, og mindre båter kan ligge ved den.

Også større båter som Peer Gynt kan ligge ved sentrumsflytebrygga, men da må de ha sikkerhetsbemanning.

– Alle må hvis nødvendig kunne flytte fartøyene på kort varsel. Erfaring har vist at slikt vilkår er nødvendig og gjelder ved alle kommunale kaianlegg, sier havnesjefen.

Den regelen støtte Wille på da han prøvde å finne midlertidig kaiplass.

– Da vi først kom til Kirkenes med båten, parkerte vi den på den nye flytebrygga ved sentrum. Der ble vi fortalt at vi måtte ha bemanning 24 timer i døgnet på båten om den skulle ligge der, sier Wille.

Det har heldigvis ikke kommet i veien for å la turister stige på og av båten ved flytebrygga.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no