10. des
DEPONI: Harald Sørby i Miljødirektoratet sier de har 4,65 millioner kroner som Sydvaranger Gruve har satt av på sperret konto for opprydding av sjødeponiet.
 
Har bare penger til å rydde sjødeponi
Det er satt av 4,68 millioner kroner på et fond for opprydding av sjødeponiet etter Sydvaranger Gruve. Disse pengene er det Miljødirektoratet som forvalter.

Publisert: 09.jan.2016 15:08
Oppdatert: 23.okt.2017 10:59

Selv om Sydvaranger Gruve fikk konsesjon etter gammelt lovverk, ble det etter krav fra Miljødirektoratet opprettet et fond der det ble satt av penger som skulle gå til opprydding etter nedleggelse.

Avisa Dagens Næringsliv har skrevet at det ikke finnes penger til opprydding, mens NRK melder at det er uenighet om hvor mye det vil koste å rydde opp. Bostyrer Leif Petter Madsen sa til NRK at boet bruker flere hundre tusen på å rydde opp, mens Miljødirektoratet mener det vil koste tre millioner kroner. Madsen sa til NRK at eventuell ny eier får rydde opp det som gjenstår.

Ikke krav

- Det har vært mange misforståelser omkring dette i media i det siste. For det første spiller det ingen rolle om dette er en gruve eller en hvilken som helst annen bedrift, sier seksjonssjef Harald Sørby i Miljødirektoratet.

Han forteller at de prøver å være i forkant og stiller derfor krav om håndtering av farlig avfall og annet avfall i tillatelsene som blir gitt.

I avtalen med Sydvaranger Gruve står det at det skal settes av midler på sperret bankkonto til dekning av kostnader i forbindelse med sjødeponiet. Ved nedleggelse skal bedriften sørge for at råvarer, produksjonsutstyr, avfall og mer skal tas hånd om på forsvarlig måte.

- Men det stilles ikke krav til noen bedrifter i Norge om at det skal settes av penger til å rydde opp etter dem ved en eventuell konkurs, sier Sørby.

Tre millioner

Han forklarer det med at det vil bli en veldig omfattende oppgave å skulle vurdere hver enkelt bedrift for å kunne vurdere sikkerhetens størrelse i tilfelle av at det skal stilles en økonomisk sikkerhet.

- Derfor stilles det istedenfor vilkår i bedriftenes tillatelser om forebyggende tiltak som skal forhindre at det blir stående igjen store eller alvorlige kilder til forurensning ved en eventuell stans eller konkurs, sier Sørby.

- Dermed blir det bostyret eller eventuelt ny eier, hvis de får solgt, som har kostnadene ved å rydde opp, med unntak av sjødeponiet. Der har vi pålagt Sydvaranger Gruve å sette av penger i et fond. Summen i det fondet er 4,68 millioner kroner, og etter et besøk i Kirkenes har vi anslått at det vil koste rundt tre millioner å rydde opp. Dette har vi meldt til bostyret, og så får vi se om det kommer nye eiere, men dette er ikke penger som blir tilgjengelig for bostyret, sier Sørby.

– Hva ble 50 millioner brukt til?

Gruppeleder i kommunestyret, Cecilie Hansen (Sp), sier at da Sydvaranger ble solgt til Felix Tschudi i 2006 stod det 50 millioner på bok.

– Hvor ble de pengene av, spør hun.

– Jeg satt i styret i Sydvaranger da Sydvaranger og Varanger Kraft var eiere. Den gang var det satt av 50 millioner på bok til opprydding, miljøtiltak og sikring av nedlagte gruver og områder. Disse pengene forstod jeg ikke kunne brukes til annet og da antok jeg også at dette var et krav fra myndighetene, og som fulgte driftskonsesjonen, sier Cecilie Hansen.

Mineralavgift

Hun forteller at hun ved noen anledninger har tatt opp dette spørsmålet, men aldri fått noe svar.

– Man kan jo da lure på hvor pengene til opprydning ble av, i hvem sine lommer havnet de? Har ikke myndighetene i dag noen som helst sikring mot konkurser og eiere som bare forlater åstedet med åpne sår og miljøtrusler rennende, spør Hansen.

Den tidligere senterpartiordføreren var tilhenger av å innføre mineralavgift for gruveselskaper, og mener dette er et godt ekspempel på hvorfor man burde ha en slik avgift.

Satt av penger

Daglig leder i Tschudi Kirkenes, Audun Celius, sier at pengene som stod på bok da Sydvaranger ble kjøpt, var penger som hadde blitt satt av etter at gruvedrifta ble lagt ned i 1997.

– Det var behov for en plan om opprydding og sikring, blant annet etter krav fra Bergmesteren. Derfor ble det satt av penger i regnskapet til Sydvaranger, en sum som vokste til totalt rundt 50 millioner. Disse pengene stod på bok da Tschudi kjøpte Sydvaranger i 2006, sier Celius.

Brukt til rydding

– Oppryddinga foregikk helt fram til ny gruvestart, og deler av arbeidet pågår ennå, sier Celius. Han forteller at bare rivinga av pelletsverket, som hadde begynt å falle sammen, kostet rundt 20 millioner.

– I tillegg er det kjørt masser til deponier og vi har et overvåkingsprogram som pågår i forhold til grunnvann i deponier og til dioksiner i Første- og Andrevann. Den delen av oppryddinga som handlet om sikring av områder for publikum inne i konsesjonsområdet, ble overført til nye Sydvaranger, naturlig nok, siden de skulle lage en ny gruveplan, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no