15. okt
HOLDER TILBAKE: Hurtigruten fortsetter å anløpe, men vil ikke betale før de har fått bevis på hva de betaler for.
 
Holder tilbake havnepenger
Hurtigruten krever dokumentasjon fra flere havner på at de ikke betaler for mye i anløpsavgift. I mellomtiden vil de stoppe betalingene, og de krever tilbake alt de har betalt.

Publisert: 25.jan.2014 14:35
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Hurtigruten ASA krever å få tilbake all anløpsavgiften som de har betalt til havnevesenet i Sør-Varanger i 2011, 2012 og 2013, om de ikke får dokumentert hva de har betalt for. De melder samtidig at de har sluttet å betale anløpsavgift til Sør-Varanger fra og med 15. januar. Det er et beløp på over 150 000 kroner i året, grovt regnet.

Samtidig vil Hurtigruten innstille betaling av vederlag til havnen inntil Hurtigruten har fått en prisavtale.

Flere havner

Kravet og beskjeden kom i et brev Hurtigruten har sendt ut til flere anløpshavner i hele landet, i etterkant av en rettssak mot Stranda kommune. Hurtigruten vant rettssaken, der Sunnmøre tingrett bestemte at de slapp å betale anløpsavgift i Stranda kommune de siste to årene.

Nå mener Hurtigruten at blant andre havnevesenet i Sør-Varanger ikke har bevist at de har kostnader nok til å innkreve anløpsavgift. Anløpsavgiften går i dag på selvkost: Det vil si at den skal betale for de utgiftene hver havn har i forbindelse med at et fartøy legger til. Derfor krever de tilbakebetalt anløpsavgiften for de siste tre årene, om de ikke får dokumentasjon på avgiftene.

- Vårt på det tørre

Havnevesenet tilbakeviser Hurtigrutens påstand, og vil fortsette å fakturere dem. Havnesjef Eivind Gade-Lundlie mener de har sitt på det tørre.

- Det virker ikke som om de har vurdert hver havn. I stedet har de lagt bevisbyrden over på Kirkenes havn, mener han.

Ønsker dialog

Havnesjefen ønsker dialog med Hurtigruten.

- Jeg er sikker på at vi vil komme i dialog, og håper at det fører til en konstruktiv løsning. Vi mener at vi har rimelig god oversikt, og vi har involvert Hurtigruten i vår prosess, sier han. Hurtigruten skal blant annet ha hatt en stedfortreder i havnestyret.

Hurtigruten ønsker også dialog, ifølge kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo. Kravene kommer siden Hurtigruten mener at de betaler for mye for havnetjenestene rundt om på anløpshavnene.

- En intensjon med den nye havneloven i 2009 var at brukerne skulle betale bare for tjenestene som ble levert. Men etter det har havneutgiftene til Hurtigruten økt fra 73 til 92 millioner kroner, sier Lillebo.

Hurtigruten ønsker ifølge Lillebo å få spesifisert hva det er de betaler for rundt om i havnene. Derav brevene, som er sendt ut til alle anløpshavnene som de ikke har en slik spesifisert avtale med. Hurtigruten mener de kan ha betalt for tjenester de ikke har fått.

- Hovedmålet vårt er å få dokumentert kostnadene på tjenestene vi betaler for. Vi ønsker samtidig en avtale som gir en viss forutsigbarhet på hva vi skal betale for, sier han.

Vil betale om det er rett

Tross at Hurtigruten krever alle pengene tilbakebetalt i brevet, gjelder det bare om Kirkenes havnevesen ikke kan dokumentere hva Hurtigruten har betalt for.

- Om alt vi har betalt er berettiget, vil vi betale det, forsikrer Lillebo.

- Men om det skulle vise seg at Kirkenes havnevesen har fakturert for mye, må vi kreve det tilbakebetalt så tidlig som mulig, sier han.

Den Norske Havneforeningen har tatt tak i saken, og har bedt alle medlemshavnene som har fått Hurtigrutens krav om å ta kontakt med foreningens advokat. Kirkenes havnevesen har utformet svaret til Hurtigruten i samråd med foreningen.

Nekter ikke adgang

Havnevesenet vil ikke umiddelbart nekte Hurtigruten adgang til havna selv om de har stoppet betalingen av anløpsavgiften inntil videre.

I svarbrevet til Hurtigruten spør de om Hurtigruten ønsker å innstille bestilling av varer og tjenester fra Kirkenes havnevesen, siden de vil stoppe anløpsavgiftbetalingene. Men det er kun en forespørsel akkurat nå. Havnesjefen har ikke lyst til å miste Hurtigruten.

- Hurtigruten er ikke vår største kunde når det gjelder penger, men de er en viktig kunde. De betyr mye for omgivelsene våre, og er viktige for samfunn og næringsliv, sier Gade-Lundlie.

Han påpeker samtidig at det er en for stor sak til at Havnevesenet kan ta en slik beslutning alene. Havnestyret vil involveres i saken uansett.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no