20. jul
KLAR: Arne Olsen står klar med flytebrygga, som bare må monteres ferdig og fortøyes riktig. Flytebryggedelene koster til sammen over 100 000, ifølge ham. (Foto: Håvard S. Mækelæ)
 
Hopper over landgang for å slippe 43 000 kroners avgift
Arne Olsen måtte egentlig betalt dyre summer for å sette ut flytebrygge ved Kirkenes. Men havet er fritt, mener han.

Publisert: 27.nov.2016 22:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:11

– Båtforeningen leier ut bryggeplass til 5000 kroner per sesong. Her skal jeg sette båtene mine ti meter lenger bort, og så koster det meg 42 800 kroner per år. I tillegg kommer utgiftene mine med å sette opp flytebrygga. Kommunen presenterer seg som næringsvennlig, men jeg har ikke vært borti mer næringsfientlig havn noen andre steder, sier Arne Olsen.

Kirkenes Båtforening ønsket godkjenning i havnestyret for å la Olsen sette flytebrygge ved en av deres moloer fram til våren, mens foreningens egne pirer er inne i havna. Båtforeningen ville ta 5000 kroner for det tidsrommet, siden Olsen er medlem av foreningen.

Men det er ikke i henhold til avtalen deres med kommunen. Den sier at en slik plass til næringsdrivende skal koste 42 800 kroner. Havnestyret vedtok nå i november at båtforeningen skulle holde den avtalen.

Ror ut

Men Olsen går ikke og anker den saken. Han mener å ha funnet en annen vei. Om ingen stopper ham, setter han ut flytebrygga uansett, sannsynligvis i løpet av neste uke. Men da uten landgang, for da slipper han avgiften.

– Det er tilknytningen til land som gjør at det koster noe. Nå legger jeg det ut på minst to meters dybde, omtrent der jeg skulle sette den uansett, sier fiskeren.

– Dette er det samme prosjektet som jeg har fått godkjent i flere instanser, men uten landgang.

Brygga er en enkel stålkonstruksjon som ikke tåler is, så den skal bare stå til jul. Slik får Olsen tatt den opp før den verste vinterisen legger seg. Men til neste år, om han fremdeles fisker her da, tenker han å sette opp en mer solid brygge som kan stå året rundt.

– Da kan vi også lage en gangvei som vi kan heve og senke, sier han.

I denne runden tenker han skal ro ut til flytebrygga.

Lang arbeidsdag

Olsen har lett en stund etter en dugelig båtplass ved Kirkenes. Han har tidligere hatt midlertidig liggeplass på utsiden av en isbryter, men da måtte han flytte seg hver gang den skulle ut.

Får han ikke Kirkenes-plass nå, ser han for seg at han må fiske ut fra Bugøynes om han skal benytte seg av Sør-Varanger-fjordene. Og skal han til Bugøynes, blir det lange arbeidsdager.

– Da må jeg ut av døra i Hesseng klokka halv seks på morgenen. Med kjøring og klargjøring, om det er litt vær langs veiene, er jeg ute med båten klokka åtte. Så når jeg Veidnes klokka ti, og driver der til klokka fire på ettermiddagen. Krabbene må i bur, og det er jeg ferdig med klokka fem. Når jeg er ferdig i Bugøynes igjen, er klokka blitt halv åtte på kvelden, og så er jeg hjemme i ni-tida på kvelden, eller ti-tida ved dårlig vær. Og da er det bare å legge seg, sier Olsen.

– I tillegg forlanger forsikringsselskapet at noen må om bord i båten for å sjekke den hver dag. Det tar tre-fire timer når båten er i Bugøynes, legger han til.

Å ligge i Kirkenes er dermed mye bedre for fiskeren. Da kommer han også nærmere områdene han fisker i.

Ingen alternativer

Sentrumsbrygga ved Tools er ett alternativ – men der må båtene flyttes om det blir vindfullt. Og det skal ikke mye til. Olsen har fått beskjed om at han må flytte hvis det blir ti sekundmeters vind, altså frisk bris.

– Fiskeflåten har ingen plass å ligge i Kirkenes på utsida. De som bor her bør ha en havn, mener han.

– Bør ikke komme i veien

Havnesjef Eivind Gade-Lundlie i Sør-Varanger kommune er ukjent med Arne Olsens planer. Uten å ha sett detaljene, ser han ikke umiddelbart noe problem ved å fortøye noe ute i havnebassenget i Soldatbukta. Men han peker på to ting.

Den første er at fiskeren bør avklare med grunneieren om han skal bruke noe av den kommunale grunnen i nærheten til næringsaktivitet. Han viser da til kommunens planavdeling, eller til båtforeningen om det er noen av deres områder.

Den andre er at flytebrygga og båtene ikke bør komme i veien for noen annen aktivitet.
– Man må innordne seg til omgivelsene, sier han.

Freddy Øien, leder i Kirkenes Båtforening, forteller at foreningen i prinsippet er imot at flytebrygga settes ut på den måten Olsen beskriver.

– Men det er vel ikke noe vi kan si på det, sier han.

Han konstaterer likevel at molospissen i nærheten er noe foreningen har planer for, om kaia kommer i veien for det prosjektet. Båtforeningen jobber fremdeles med å få bygd ut deler av moloen.

Øien forteller at de opprinnelig tilbød Olsen prisen på 5000 kroner for sesongen fordi han er medlem av foreningen. Han ser ikke noe annet valg nå enn å adlyde havnestyret.

– Vi må bare forholde oss til det som vedtas i havnestyret, og tilby prisen på 42 800 kroner, sier han.

Ny molo ved Hinkefjæra

Ingvild Wartiainen (Ap) er leder i havnestyret. Hun sier at havnestyret var nødt til å sørge for at næringslivet i Kirkenes hadde like forhold.

- Dette er en avtale mellom kommunen og småbåthavna, med fast pris for flytebrygger. Havnevesenet skal sørge for like vilkår for alle næringsdrivende, og det er uheldig om småbåtforeningen skal konkurrere med havnevesenet der. Småbåthavna skal også være til fritidsbåter, sier hun til SVA.

- Men vi ser problemstillingen med dårlig plass. Det er derfor vi har vedtatt at det skal bygges molo, legger hun til.

Slik står det i tilleggsvedtaket fra Ap:

«Havnestyret ber administrasjonen snarest å legge frem en sak for finansiering og bygging av molo og havn for mindre fartøy i Hinkefjæra. Dette legges inn i havnebudsjett for 2017.»

- Når det skal bygges plass for fiskerne i 2017, og dere vet at det er dårlige forhold i dag, kunne dere ikke ha lempet på reglene denne sesongen?

- Det var bred enighet i denne saken. Det er bestandig gode grunner for å gjøre unntak, men har man satt regler, må man følge dem. Hvis ikke ville det blitt vanskelig for både politikere og administrasjonen fremover, sier Wartiainen.

Vedtaket i havnestyret gikk igjennom med fire mot én stemme. Sp stemte mot.

Kommunen har et særdeles stramt budsjett i 2017, og rådmannen hadde måttet gjøre mange vanskelige avgjørelser da hun presenterte sitt forslag. Men det skal ikke sette en stopper for å få bygd ny molo ved Hinkefjæra, ifølge havnestyreleder Ingvild Wartiainen.

- Havnevesenet har et eget budsjett, og dette vil gå på det budsjettet. Det vil ikke påvirke oppgaver som kommunen utfører, sier hun.

– Budsjettet stopper ikke fjæremolo

Kommunen har et særdeles stramt budsjett i 2017, og rådmannen hadde måttet gjøre mange vanskelige avgjørelser da hun presenterte sitt forslag. Men det skal ikke sette en stopper for å få bygd ny molo ved Hinkefjæra, ifølge havnestyreleder Ingvild Wartiainen.

– Havnevesenet har et eget budsjett, og dette vil gå på det budsjettet. Det vil ikke påvirke oppgaver som kommunen utfører, sier hun.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no