10. des
 
Jernbane via Tromsø til Kirkenes?
Det som derimot meget godt og billig (!) lar seg gjøre, er å bygge jernbane fra Kirkenes til finskegrensa. Deretter bygger finnene videre til Rovaniemi, skriver innsenderen.

Publisert: 08.aug.2017 10:04
Oppdatert: 23.okt.2017 11:23

NRK har denne sommeren brukt mye sendetid fra Norges jernbanenett, sville for sville, minutt for minutt.

Dette tidsfordrivet har blant annet fortrengt Nordnytt og Nordlandsnytt, som resten av året går i reprise ut til resten av landet, og har gitt meg både innsikt og kunnskap om viktigere ting.

Men jernbane-pensjonist Leif Waag, Oslo, lovpriser i innlegg tirsdag 25. juli serien under tittelen «Suksess for NRK og NSB». Hele Norge elsker NSB, skriver han.

Å, ja? Om vi ser bort fra Ofotbanen, (der NRK valgte ikke å sende fra, så vidt jeg kunne se,) ligger Kirkenes nærmeste NSB-stasjon på Fauske. Jeg skulle gjerne hatt ordfører Rafaelsens, Lars Georg Fordals og de andre i Barentssekretariatets uttalelse om dette kjærlighetsforholdet.

I mange år har jeg i andre spalter syrlig kommentert gruppa som kaller seg «For jernbane» sine manglende geografi- og topografi-kunnskaper, bare for å se at de durer uanfektet videre. Men ettersom abonnementet mitt i SVA er relativt nytt, kan jeg ikke unngå å ta det her også. Jeg skal forsøke å være kort:

1

Over høye fjell (helst tunneler gjennom) og dype fjorder; Jan Baalsruds ferd over Tromsalpene, over Ullsfjorden og brede Lyngen; deretter et nytt fjellmassiv, før Baalsrud ble fraktet til treriksrøysa mellom Norge, Finland og Sverige.

Nå vil jernbanetraseen bikke nordover, over Kvænangen og Kvænangsfjellet til Alta; og videre over Finnmarksvidda, der entusiastene vil støte på illsinte samer, fordi dette «fremskrittet» vil ødelegge reinbeite-trekkene deres.

Det som derimot meget godt og billig (!) lar seg gjøre, er å bygge jernbane fra Kirkenes til finskegrensa. Deretter bygger finnene videre til Rovaniemi.

Finnene planlegger også en tunnel under Finskebukta fra Turku til Talinn etter mønster fra den meget vellykkede Euro Link under Den engelske kanal.

2

Dermed deler jeg generelt Waags lovprisning av togtransport. Skal vi nå klimamålene, er denne helt nødvendig. Men av seg selv går det ikke.

I Tyskland er det trolig persontrafikken, den som ikke går med fly, som har funnet veien inn på togene, ikke godstrafikken. På tyske motorveier kryr det nemlig av trailere, påmalt «logistikk».
Logistikk, det å få varen raskest og billigst fra produsent til bruker, har blitt et programfag i videregående skole, og det er gjerne tidligere trailersjåfører som underviser der.

Et eksempel fra norsk virkelighet: Sør for Fauske går jernbanesporet og E6 side om side. En skulle tro at alt gods nordfra skulle bli lastet over fra bil til jernbane på en terminal i Fauske.

Men nei, da! Trailerne fortsetter ufortrødent sørover mot Trondheim og Oslo. Nordlandsbanen forblir ganske fattig, selv med subsidier fra NRK. «Uten lastebilen stopper Norge,» er slagordet til Norges Lastebileierforbund, også i Øst-Finnmark, vil jeg tro.

3

På globalt plan er flyfrakt uunngåelig, forhåpentligvis med resirkulert og mindre forurensende drivstoff. Erna har vært i Kina, kastet av seg menneskerettighets-kappen og iført seg fiskeselgerens. Og med hvilken suksess!

Men for at både frossenfisken, og fremfor alt ferskfisken, skal nå kinesiske fiskedisker i noenlunde stand, er den trans-sibirske jernbanen intet alternativ.

Det fabuleres om båt-transport gjennom en nybrøytet Nordøstpassasje. Men den har Putin erklært som sin personlige eiendom, så det hele kan synes heller tvilsomt

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no