21. jul
2062: Slik kan kartet over Jakobsnes se ut om 46 år, om Jakobsnes Utvikling AS får bygd ut alt de tenker på. (Illustrasjon: Lorentz Kielland Arkitekter)
 
Kan starte Jakobsnes-utbygging i høst
Jakobsnes Utvikling har begynt forberedelsene til å bygge ut det som etter hvert kan bli et svært anlegg langs kysten på Jakobsnes, og etter hvert Ropelv.

Publisert: 24.feb.2016 15:48
Oppdatert: 23.okt.2017 11:01

Thore Amundsen og selskapet Jakobsnes Utvikling AS har tenkt å bygge ut det ytre området på Jakobsnes til havnebase.

Selskapet ser for seg at arealet kan inneholde basevirksomhet, reparasjon, oljeterminal, containerterminal og mer. De bruker uttrykket «one stop shopping», og vil at kundene som kommer med skip, skal kunne gjøre og få tak i det meste de trenger på ett sted.

Jakobsnes Utvikling fikk lov av kommunen til å sette i gang med planarbeidet i januar. Nå håper selskapet å kunne sette spaden i jorda allerede innen ett år, om alt går perfekt. Styreleder Amundsen ser det som mest sannsynlig at de ikke får startet det fysiske arbeidet før rett etter nyttår 2017.

Da håper Amundsen å ha den første delen av basen klar i løpet av 2017.

Først må de få regulert området. Prosessen med det startet nettopp opp. Tidligere i februar hadde selskapet møte med plan- og utviklingsavdelingen i kommunen. Frem mot sommeren skal Jakobsnes Utvikling utarbeide omreguleringsplan, og så regner kommunen med å begynne å behandle planen politisk i løpet av sommermånedene.

Trinnvis utbygging

Jakobsnes Utvikling vil bygge ut etter behov. Det kan skje gradvis over flere år – eller tiår.

Teoretisk sett ser de helt fram mot 2062. Til da kan de ha fylt ut og bygd ut et 2 1/2 kilometer langt område rett ved Jakobsnes, pluss et minst like stort område lengre ut i fjorden ved Ropelv.

Der, ved Ropelv, ser de også for seg en mulig godsterminal for jernbane fra Finland og/eller Russland. Jernbanen kan i så fall gå langs Pasvikelva, mener selskapet.

– Ved behov åpner dette også for en utvikling på Reinøya, der det allerede er avsatt store arealer til næringsaktiviteter, legger de til i en melding.

Lite først

Den aller første fasen dreier seg bare om å bygge ut det nærmeste kaiområdet på Jakobsnes.

– Fordelen med Jakobsnes er at vi kan bygge ut trinnvis, siden det ikke kreves en stor investering for å komme seg dit. Ren basevirksomhet krever ikke veldig store areal, sier Amundsen.

– Vi vet ikke ennå hvor stor del vi kommer til å bygge ut. Det bestemmes av markedet og interessen. Når vi har arealene tilgjengelig og regulert, kan vi bygge ut fort, slår han fast.

Selskapet satser også på at utbyggingene kan bidra til utvikling i selve bygda Jakobsnes.

– Overlever parallelt med Tømmerneset

Det ble kjent i 2012 at Kirkenes Eiendom AS opprettet Jakonsnes Utvikling AS. De hadde vært i gang siden 2007 med å kjøpe land på Jakobsnes, og håpet å starte reguleringen høsten 2012.

Men etter hvert begynte KVU-arbeidet til Statens vegvesen, som ville se på mulige lokasjoner for en stamnetthavn i Kirkenes.

Jakobsnes Utvikling ventet på KVU-en før de besluttet å gå videre med sitt prosjekt. Etter å ha sett hva Statens vegvesen vil, mener Amundsen og kompani at Jakobsnes-området vil kunne overleve parallelt med utbyggingene på Tømmerneset.

Med andre ord bygger de uavhengig av KVU-en. De baserer seg blant annet på en studie om havnelokasjoner av Rambøll.

– Her er det ikke problemer med vær, vind, is eller strøm. Infrastrukturmessig er Jakobsnes det gunstigste stedet å bygge ut på. Det er veier, vann, avløp og strømforsyning på stedet i dag, sier han.

Jakobsnes Utvikling inviterer gjerne andre selskap dit.

– Stolt-Nielsen er hjertelig velkommen, sier Amundsen.

Fra før av har selskapet med seg nasjonale og internasjonale aktører, ifølge Amundsen.
Han vil imidlertid ikke si hvilke aktører det er før planene er politisk forankret.

Amundsen ser for seg at selskapet skal gjennomføre utbyggingen uten statlig støtte, mye takket være de ovennevnte internasjonale selskapene.

– Få konflikter

– Noe som er viktig for oss er at det er begrenset med konflikter på Jakobsnes, sier Thore Amundsen i Jakobsnes Utvikling. Det dreier seg både om saker som reindrift, og bygda Jakobsnes.

Selve bygda på Jakobsnes vil ifølge Amundsen være skjermet for en del av støyen fra anlegget igjennom de naturlige høydene på Jakobsnes.

Selskapet hevder at det vil bli begrenset økning trafikk på veiene, men mesteparten skal være privatbiler – ut over en del veitransport under selve utbyggingen.

– Men det meste av transporten vil foregå skip til skip, sier han.

– Overså Jakobsnes i KVU

Thore Amundsen i Jakobsnes Utvikling mener Kystverket overså mulighetene på Jakobsnes i KVU-arbeidet.

KVU-en plukket ut Leirpollen, Pulkneset og Høybukta Vest som mulige steder for stamnetthavn. Kommunestyret anbefalte nylig enten Leirpollen eller Pulkneset.

– Avgjørelsen ble gjort på feil grunnlag. Kystverket tok utgangspunkt i dagens kai på Jakobsnes, og ikke de tegninger og illustrasjoner vi meldte inn til deres innstilling til KVU, sier Amundsen.

Jakobsnes Utvikling argumenterer for at Jakobsnes bør tas med i KVU-en igjen som et alternativ for stamnetthavn, i deres høringsuttalelse til KVU-en. De mener dette vil gi den samfunnsøkonomisk beste løsningen.

Sjefsingeniør Arve Andersen i Kystverket står på at Kystverket og vegvesenet valgte de havnelokalitetene de mener er best for ankomst for alle slags skip, og veiankomster.

– Prinsippmessig er ikke planene til private interessenter vesentlig når vi skal komme med disse forslagene. Det er mange gode lokasjoner i Kirkenes-området, men de tre områdene på Tømmerneset er altså bedre, sier Andersen.

Andersen er likevel klar på at Jakobsnes er et bra område for havnevirksomhet generelt. Han gleder seg over å høre om Jakobsnes Utviklings planer der.

Prosjektleder Sven-Arne Moen i Statens vegvesen forteller at selskapets uttalelse går til Samferdselsdepartementet, som vil vurdere saken.

KVU står for «konseptvalgutredning», og er vegvesenets og Kystverkets anbefaling til ny stamnetthavn og veiutbedringer rundt om i Sør-Varanger.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no