14. okt
STORKONTRAKT: Jeffrey Wang i det statlige kinesiske oljeselskapet COSL og Anton Romanov i Henriksen Shipping Service er begge fornøyde med at kineserne har valgt Kirkenes som base for olje- og gassleting i Barentshavet.
 
Kinesisk seismikk er god butikk for Kirkenes
30-40 norske bedrifter har levert varer til dette skipet den uka det har vært i Kirkenes, sier skipsagent Anton Romanov hos Henriksen Shipping Service.

Publisert: 11.jul.2017 14:25
Oppdatert: 23.okt.2017 11:21

Seismikkskipet «Hai Yang Shi You 720» har ligget til kai i Kirkenes en uke. Her har den bunkret til det tre måneder lange toktet i Barentshavet. Alt fra drivstoff og splitter nye norskproduserte sensorbøyer til ferske grønnsaker og maling har blitt lastet om bord.

– Kirkenes er helt klart den beste havna vi kunne valgt, sier prosjektleder Jeffrey Wang i det statlige kinesiske oljeselskapet China Oilfield Services Ltd. (COSL).

Handler lokalt

– Kineserne skiller seg fra andre seismikkselskap med at de handler nesten alt lokalt, sier skipsagent Anton Romanov.

Han anslår at 30-40 norske bedrifter fra Kirkenes til Stavanger har levert varer til båten mens den har ligget til kai.

– I tillegg legger mannskapet også igjen mye penger i byen når de handler lokalt. De skal være ute i tre måneder og trenger også alt mulig. Vestlige seismikkselskaper har så mange kontrakter i andre vestlige land at de har med seg nesten alt de trenger, sier Anton Romanov.

Velsmurt

Han er glad for at kineserne velger Kirkenes. Det er bra for butikken hans, og det er bra for det lokale næringslivet. Men det er ikke tilfeldig.

– Kirkenes har fått rykte på seg for å være ei god havn. Vi har flyplassen med direktefly til Oslo, vi har E6, vi har alle fasiliteter i havna, og plass nok til lagring av utstyr. Men vi har også underleverandører som skjønner hvordan det må fungere når en båt kommer, sier han.

For skipstrafikken er det nemlig ingen røde dager på kalenderen, båtene kommer når de kommer og går når de må gå.

– Alt fra havnevesenet til utlendingsavdelingen til politiet og lokale bedrifter, alle hiver seg rundt og gjør det som må gjøres selv om tidspunktet er ugunstig. De gjør en kjempejobb, og det er derfor havna fungerer så godt, sier Romanov.

Oppgang

– Det er andre året vi har kontrakt med COSL og de er veldig fornøyde. Det er vi også, dette er store oppdrag for oss, sier Romanov.

Han forteller at 2017 har hatt en stor økning i skipstrafikken. Russisk fiskeri har fått utvidet kvotene og har brukt Kirkenes mer. 2014 var et rekordår, men samme år kom oljekrakket og petroleumsrelatert båttrafikk stoppet nesten opp.

– Men Russland har ikke stoppet, de har holdt oss i live og nå er trafikken på vei opp igjen, sier han.

Det er stor konkurranse blant seismikkselskapene om disse jobbene og mye hemmelighold.

– Vi har lært oss å ikke spørre hvem de jobber for og hvor de skal, vi får ikke svar uansett, ler han.

Trygg på å tjene det inn

Når «Hai Yang Shi You 720» er til sjøs i tre måneder har den sin egen supplybåt.

– Det er en stor operasjon, sier prosjektleder Jeffrey Wang.

Han vil ikke si hvem de er på oppdrag for eller hvor mye det koster, men er sikker på at de kommer til å få pengene tilbake.

– Jeg kan si at vi har kontrakt for et stort oljeselskap og at det koster veldig mye, smiler han hemmelighetsfullt.

– Men vi tror jo selvsagt vi vil tjene på det. Det er derfor vi kommer tilbake, sier Wang.

Trafikkdata hos Marine Traffic tyder på at skipet har oppdrag i russisk farvann.

Mannskap på 60

Seismikkskipet er 107 meter langt og et mannskap på 60 i tillegg til 12 personer kun for kvalitetskontroll. Det er også en ansatt som bare speider etter hval.

Er det hval i området, må arbeidet stoppe. Smellene skremmer hvalen.

Når båten har kommet 800 nautiske mil fra land, sprer den ut et seks kilometer langt og en kilometer bredt nett av flottører med sensorer som skal måle ekkoet av seismikkskytingen.

Sensorene har systemer for helt nøyaktig posisjon. Signalene blir så sendt tilbake til kontrollrommet der alle data blir samlet og analysert.

Seismikkskyting

I marin seismikk slepes lange kabler, kalt streamere, bak båten.

Streamerne drar en flåte av sensorer og luftkanoner etter seg.

Rundt hvert 10. sekund slippes det ut luft under høyt trykk. «Skuddet» danner en sjokkbølge som går ned i havbunnen.

Ekkoet av sjokkbølgen blir tatt opp ved hjelp av streamerne -og deretter analysert av avanserte dataprogrammer.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no