16. jul
OMLASTING: Svære skip laster om ute i fjorden. Det kan stoppe om et par uker. (Arkivfoto: Tor Sandø)
 
Klager på oljeomlasting-avslag
Norterminal har knappe to uker igjen med oljeomlasting med dagens tillatelser, ifølge Odd Arne Haueng. De skal sende klagen til Miljødirektoratet tidlig denne uka.

Publisert: 30.mai.2016 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:05

Norterminal varslet permitteringer onsdag forrige uke, etter at de hadde fått avslag på en søknad sendt til Miljødirektoratet. Søknaden dreide seg om å få permanent tillatelse til å utføre hele oljeomlastings-kvoten deres som skip-til-skip-overføring.

NRK meldte mandag om at Norterminal utarbeider klage på avslaget. Ledelsen bekrefter det til SVA.

Koordinering

De forteller videre at de satser på å sende inn klagen i begynnelsen av denne uka.

- Vi sender søknaden til Klima- og miljødepartementet via Miljødirektoratet, sier Odd Arne Haueng, driftsdirektør i Norterminal.

- Det er mye som skal koordineres i søknaden. Miljødirektoratet har sagt at våre fagfolks vurderinger om miljørisikoen med skip-til-skip-omlasting er feil. Da må våre rådgivere få anledning til å lese innslaget og komme med kommentar, forteller han.

Klima- og miljødepartementet vil prioritere klagen høyt, ifølge statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima- og miljødepartementet.

- Vi vet at dette er en sak som haster, siden permitteringsvarsel er sendt ut, sier han til SVA.

Lunde kan ikke si noe om hva resultatet vil bli, eller nøyaktig hvor lang tid det vil ta. Det som er klart er at Norterminal ikke har lang tid igjen, ifølge Haueng.

Ingen backup

Akkurat nå har Norterminal tillatelse til å laste om tre av 14 millioner tonn med skip-til-skip-omlasting, og de må søke dispensasjon for å laste om mer. Resten må ellers tas med mellomlagring, som koster mer.

Norterminal har omtrent to uker igjen før de har nådd det nåværende taket deres og må stoppe, ifølge Haueng.

- Har dere en backup-plan hvis dere må stoppe?

- Ikke for øyeblikket. Vi kan ikke påtvinge kunden vår, Lukoil, en mellomlagringsløsning som de ikke vil betale for. Det koster veldig mye ekstra, sier han. Han nevner et beløp på flere titalls tusen dollar daglig for mellomlagringsskip.

Andre tiltak

Per mandag er det ennå ikke klart hvor mange ansatte Norterminal vurderer å permittere om det kommer til stykket. Selskapet har 20 ansatte, og Haueng forsikrer om at deres første prioritet er å ta vare på dem.

- De ansatte får vite først om det blir permitteringer, sier driftssjefen.

Det er varslet om andre mulige tiltak, som nedtrapping av virksomheten eller å finne arbeidsoppgaver. Norterminal-ledelsen ønsker å beholde oljevernberedskapen de har bygd opp. Men Haueng er ikke optimistisk om de ikke får tillatelsen de har søkt på.

- Uten tillatelsen er det ikke noen fremtid for oss her. Da er det ikke så mange andre muligheter enn å avvikle virksomheten, sier han.

Norterminal søkte om fastere tillatelse på skip-til-skip-omlasting fordi kunden deres, russiske Lukoil, skal ha krevd mer forutsigbarhet. Lukoil har tatt deler av oljeomlastingen til Murmansk.

NOFO snuser på vinterøvelser

Norterminal har hatt samtaler med Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) om beredskapssamarbeid. Det sier Odd Arne Haueng i Norterminal.

Beredskapsdirektør Henning Lysgaard i NOFO forteller at de har vært på besøk og sett på utstyret og arbeidsmetodene. Ingen ting er fastsatt ennå, og Lysgaard påpeker at de snakker med alle i bransjen uten forpliktelser. Men det er interessant for NOFO å kunne gjøre vinterøvelser i Kirkenes-området, om det skulle bli samarbeid.

- Det er veldig mange muligheter her. Noen av de som er i våre beredskapsgrupper er også ansatt i Norterminal, så vi drar nytte av deres trening, sier Lysgaard.

Et håp for Haueng i Norterminal er samarbeid om oljevernberedskapen når leteboringen begynner langs delelinja ute i Barentshavet. Der åpnet regjeringen for olje- og gassleting tidligere i mai.

Nye slepebåter i havna

Mandag kom de nye slepebåtene som Norterminal skal bruke i oljeomlasting og til oljevern. Avtalen med Boa Offshore har utløpt, og Norterminal har i stedet inngått avtale med russiske Alliance for å leie slepebåter. Dermed er slepebåtene «Weyland» og «Njord» nå stasjonert i Kirkenes.

- Vi har nettopp lastet utstyr om bord, sier Odd Arne Haueng i Norterminal.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no