23. okt
- UTRIVELIG: slik lyder dommen fra turister på besøk i Kirkenes sentrum. Bedre infrastruktur, opplevelseshus, skilting og møteplasser ligger som bøtende tiltak i ny plan. (Foto: Anne Mette Bjørgan)
 
- Dødt sentrum må få liv
Onsdag diskuterer kommunestyret turistsatsing for de neste ti år.

Publisert: 15.jun.2015 19:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:52

Et folketomt og forvirrende sentrum. Manglende felles satsing. En manglende tydelig profil. Alt dette danner bakteppet for reiselivsplanen for et Sør-Varanger mot 2025.

De siste fire årene har Kirkenes Næringshage, Sør-Varanger kommune og Innovasjon Norge brukt over 1,1 million kroner og formulert utfordringer og muligheter for et reiseliv i Sør-Varanger. Resultatet skal behandles politisk på onsdag. Blir den vedtatt skal de bruke de neste to årene på å konkretisere og muligens gjennomføre tiltak og organisering.

Hus for opplevelser

Den omfattende planen konkluderer blant annet med at Kirkenes sentrum oppfattes som utrivelig av turistene, et dødt sentrum som er vanskelig å finne fram i. Kirkenes assosieres ikke med opplevelser og positiv turisme.

Men opplevelsene utenfor byen gjør det. Reiselivsnæringen i Sør-Varanger har greid å skape vinterturisme og opplevelser med natur som selger. Derfor bør Kirkenes oppgraderes, det skal bli basen der man kan «hvile ut» etter opplevelsene ute, et nav som aktiviteter i hele kommunen springer ut fra, ifølge planen.

Selv om planen ikke er en liste av tiltak, er den konkret i forhold til oppgradering av byen. Her omtales blant annet et «opplevelseshus», et sted med både turistinformasjon, kafé, salg og kulturaktiviteter. Sentrum bør også skiltes, heter det. Det bør legges inn wifi-hotspots og møteplasser, utkikkspunkter over byen, trivelig vei inn til sentrum fra hurtigrutekaia, blant annet.

Krabben i front

Planen ser dagens reiseliv som sårbart, fordi det er så avhengig av hurtigruta, av ustabile flyruter og til tider sprengt hotellkapasitet. Et samlet reiseliv skal bøte på det. Planen skisserer et eget destinasjonsselskap som skal drifte opplevelseshuset og stå på egne økonomiske bein.

Og midt i det hele ser man for seg en kongekrabbe. Den skal fronte Sør-Varangers reiseliv, i logoer og i markedsføring. Kongekrabben og «arctic living», hvordan vi lever og bor i nord, hvordan vi overlever ute i naturen. Det skal være en av bærebjelkene for å selge Sør-Varanger til flere turister.

Det ligger ingen økonomisk ramme i forslaget til vedtak i kommunestyret på onsdag. Men det ligger en klar forpliktelse til seinere å gå inn med penger i prosjektet, ifølge rådmannens saksframlegg. Et vedtak av planen vil skape forventninger, både om en framtidig samling av reiselivet og et felles ansikt utad overfor turister som kommer til Sør-Varanger.

Ingen turistinfo

Godt over en million kroner er foreløpig brukt på reiselivsplanen som legges fram for kommunestyret onsdag. Men den kommer ikke til å hjelpe årets turister.

Næringshagen har satt seg på gjerdet og avventer kommunens holdning til den store planen for reiselivet. I fjor gikk de sammen med kommunen og Thon hotell om en midlertidig turistinformasjon.

- Ikke i år, sier Arve Tannvik i næringshagen og er spent på onsdagens debatt.

- Det er viktig at rammene klarlegges nå.

Ordfører Cecilie Hansen bekrefter at heller ikke de har planer om noen turistinformasjon. De satser på at turistene finner fram til servicekontoret på rådhuset som ifølge henne har mange besøk av kunnskapshungrige besøkende.

- Og vi avventer behandlingen i kommunestyret, sier hun.

Det har i flere år vært et anstrengt forhold mellom reiselivsnæringen og Sør-Varanger kommune om hvordan de kan samarbeide om turistsatsingen, og ikke minst om hvem som skal betale.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no