9. des
TRAFIKKFARLIG: Bjørnar Moen mener veien er farlig for ungene som skal ta skolebussen. Hvor mye koster det å sette opp skilt og laget fotgjengerfelt? Aller helst skulle farten vært redusert også, sier han.
 
– Vi må vise dem hvor farlig veien er
– Når de prominente gjestene kommer til åpningen av E105 skal de ikke kunne unngå å se oss. Vi skal krysse veien og vise dem problemet, sier Bjørnar Moen.

Publisert: 28.sep.2017 16:35
Oppdatert: 23.okt.2017 11:25

– Vi skal henge opp bannere og plakater, og så skal vi krysse veien. Rekke ut handa, og gå fram og tilbake. Det møtte opp 25-30 mennesker her som var enige om at vi skulle gjøre dette når de offisielle gjestene kommer til åpningen av den nye veien, sier Bjørnar Moen.

Fotgjengerfelt

Han forteller at det er flere momenter beboerne på AVL synes Statens Vegvesen ikke har tatt hensyn til. Det aller viktigste er trafikksikkerheten for ungene som bor i området.
– Det er en busslomme på hver side av veien. Ungene som bor på den ene siden av E105 må krysse veien for å ta skolebussen om morgenen. De som bor på den andre siden må krysse veien når de kommer hjem. Det er verken laget fotgjengerfelt eller satt opp skilt. I tillegg er krysset dårlig belyst på den ene siden, sier Moen.

– Kjører fort

Han mener at dette, kombinert med at bilistene nå har fått en bredere og mer oversiktlig vei, som gjør at mange gir på og kjører fortere enn 60, er veldig farlig.
– Jeg ser hver eneste dag mange som kjører for fort. Klarer de å bremse og stoppe for unger om vinteren når det er mørkt og glatt? Det tror jeg ikke, sier han.
– Det er jo en klisje, men vi må likevel spørre om det skal gå liv tapt før noe blir gjort. Ingen har råd til å miste et barn, sier han.

– Arrogant

Selv har han tatt kontakt med prosjektleder på E105, Kaare Ramberg, om saken, men har fått til svar at han ikke er rette instans å snakke med, og har blitt henvist til de som arbeider med trafikssikkerhetstiltak.
– Jeg synes dette er arrogant og jeg blir provosert av et så avvisende svar, sier Moen.

Støyplage

Moen forteller at han og alle naboene også har måttet flytte soverommene sine til motsatt side av huset på grunn av støy fra veien.
– Da veien ble laget bredere, ble det fjernet masse busker og trær. Støyen er merkbar inne i huset, og utenfor er det et veldig bråk. Jeg har for flere måneder siden varslet Vegvesenet om dette, men ikke fått noe svar, sier Moen.
Han sier at verdien på husene også har blitt redusert som følge av den økte støyen.
– Men det aller viktigste handler om de som må krysse veien, og de fleste av dem er små, sier Bjørnar Moen.

Krysset ikke ferdig

Neste sommer er krysset ferdig bygget, melder vegvesenet.

Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Kristian Øvernes, sier til iFinnmark at han opplever en god dialog med beboerne på AVL.

– Krysset ikke er helt ferdig utbygget ennå, fordi reguleringsplanen for kryssområdet foreløpig ikke er godkjent. Vi regner med å få det gjort i løpet av høsten slik at krysset kan bygges ferdig i løpet av neste sommer. Området vil da få ett tilrettelagt krysningspunkt der det er naturlig for folk å krysse E105, sier han.

Det blir ikke et vanlig gangfelt.

– Et gangfelt akkurat der vil gi falsk trygghet til de som skal over veien, fordi at det er såpass lav krysningstrafikk. I følge våre retningslinjer må flere enn 20 personer krysse veien i løpet av den timen på døgnet da det er mest trafikk for at gangfeltet skal gi økt sikkerhet. Beregninger viser at det i dette krysset er så få myke trafikanter at risikoen tvert i mot vil øke hvis vi etablerer ett gangfelt, sier Øvernes.

Plan for støyplager

Allerede i 2015, da arbeidet begynte på AVL, ble det planlagt støyskjerming.

Over Ekhaugen har veien blitt senket 4,5 meter. Det ble gjort fordi veien var bratt og uoversiktlig. Veien har også blitt bredere og det har kommet lyspunkter langs hele strekningen.

Da SVA besøkte anleggsarbeidet i mai 2015 var arbeidet såvidt begynt. Prosjektleder Kaare Ramberg fortalte at det var gjort støykartlegging, og at det ville bli gjort tiltak for boliger som lå nært den nye veien, spesielt på Ekhaugen, der mange boliger ble berørt.

– Vi bygger for estimert trafikkmengde 20 år fram i tid, sa Ramberg den gangen.
Da var det med tanke på trafikkutviklingen over Storskog.

– Samtidig mener vi at utbyggingen vil gi et bedre bomiljø, med bedre veier, gangveier, belysning og støyskjerming der det er nødvendig, sa han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no