12. nov
? FLINKERE: Yngve Labahå synes bileiere er blitt flinkere til å takle vinterkulda.
 
– Bilistene har blitt flinkere i kulda
Det var mer å gjøre for verkstedene for fem år siden. Men minusgradene krever sine forholdsregler.

Publisert: 08.jan.2016 15:11
Oppdatert: 23.okt.2017 10:59

I bilbransjen har det vært det som de er vant til, når det dypper innom de nedre kuldegradene. Gradstokken krøp ned til 28,2 minusgrader på det laveste onsdag i Kirkenes.

– Det er en god del å gjøre nå, men det er rolig i forhold til det som er vanlig i de lengre kuldeperiodene. Det er når det går over flere dager at vi får de fleste oppdragene, sier Runar Pettersen i Falck bilberging.

Bjørn Viggo Schistad i Bilhuset Nissan har heller ikke hatt noe over det som er normalt når det blir kaldt. Men også der får de flere oppdrag i kulda.

– Det går stort sett på batteri og motorvarmeren, sier han.

Det samme merker Yngve Labahå på Kirkenes Bil.

– Det har vært litt dårlige batterier, men det er stort sett bare en startbooster som har vært nødvendig, sier han.

– Verre før

– Jeg synes kundene blir flinkere og flinkere å holde bilene i stand på vinteren. Vi diskuterte på jobb at det var ganske mye verre for fem til ti år siden, sier Labahå.

– Det har sikkert både med bedre rådgiving å gjøre, og at kundene er mer opptatt av det. Men det er klart, kulde i Kirkenes er ikke noe uvant, legger han til.

Samtidig merker Pettersen i Falck at de moderne bilene har blitt mer ømfintlige.

– Det er vanskelig å si hvordan utviklingen er, men det er mange biler med mer elektronikk i. Da blir det mer startvansker i kulda, sier han.

Inge Hansen på Sandnes Auto synes ikke de nyere bilene har hatt så mye problemer.

– Det har gått veldig bra her. Et par har vært innom for å sjekke om motorvarmeren virket, men vi har ikke hatt noen alvorlige ting, og ingen har fått frosset dieselfilteret. Vi har vært kanonheldige, mener han.

Varme og lading

Nå er kuldebølgen over, for denne gang, men den kan komme igjen like fort som den forsvant.

Når SVA spør om forholdsregler å ta på vinteren, går de samme rådene igjen: Å holde batteriene ladet og bruke motorvarmer.

– Det er varme det er snakk om. Et godt, varmt og toppladet batteri er det som skal til. Man bør også ha riktig nivå på kjølevæsken, sier han.

Norges Automobilforbund (NAF) skriver at man kan få kontrollert ladespenningen på batteri på et verksted eller NAF-senter. Ladespenningen bør være på minst 14,4 volt. Man bør også få rengjort batteripolene om det er irr på dem.

Pettersen i Falck anbefaler i tillegg å ha syntetisk olje i bilen. Ifølge Norges Automobilforbund (NAF) kan man også skifte til tynnere olje. Det finnes egne oljer for vinterkulde, som flyter lettere. Det hjelper på å få start på bilen, ifølge dem.

NAF anbefaler en rekke forberedelser til vinteren. Ifølge dem bør man blant annet vaske frontruten på innsiden, ha smurt alle dørlåser.

– Bruk ikke låsspray annet enn i nødsfall. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Tape over nøkkelhull når bilen vaskes, anbefaler de.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no