10. des
RAMMES: Turismen og reiselivet i Sør-Varanger, som skutersafarien, rammes av flytidene, sier reiselivet selv.
 
– Dagens vinterruter rammer reiselivsnæringen
Reiselivet og Kirkenes næringshage protesterer igjen mot vinterrutene til flyselskapene.

Publisert: 25.jan.2015 14:14
Oppdatert: 23.okt.2017 10:47

Prosjektleder Arve Tannvik i Kirkenes næringshage har også tidligere protestert mot rutetider som passer dårlig for mange i Sør-Varanger.

Konsekvenser

– Det er ikke tvil om at dagens flyruter vinterstid får negative konsekvenser for reiselivsnæringen. Dette foreligger det en rekke tilbakemeldinger på, sier Tannvik.

Han mener at flyrutenes avreise- og ankomsttider ikke samsvarer.

– I den perioden det ikke går noe kveldsfly til Kirkenes fra Oslo, er avgangstidene for både SAS og Norwegian i ni-tiden om morgenen. Dette gjør at turister fra Europa ikke når disse tidligavgangene nordover, noe som gjør at de må ha en ekstra overnatting i Oslo.

Dermed er reiselivsbedriftene i Sør-Varanger ikke så konkurransedyktig i forhold til for eksempel Tromsø, sier Tannvik.

Daglig leder Monika Raab i Pasvikturist er en av reiselivsbedriftene som sier de rammes av dårlige flyforbindelser.

– Vi sliter veldig med elendige flyforbindelser. Kveldsrute har vi kun tre ganger i uka vinteren igjennom. Mange turister vil booke pakker, men så får de ikke flybilletter, eller kun til horrible priser. Dette setter en alvorlig stopper for reiseutvikling på vinteren, sier Raab.

Kurs og konferanse

Men det er ikke bare reiselivsbedriftene som rammes av flytider som ikke passer.

– På kurs- og konferansesiden hører det ingen plass hjemme at man må bruke to formiddager til å reise til og fra Kirkenes i en konferansesammenheng, sier Tannvik.
Det er ikke mange dagene siden det ble kjent at 2014 var et godt år for Kirkenes lufthavn Høybuktmoen.

– Det er bare å håpe at oppgangen i flytrafikken over Høybuktmoen vedvarer slik at vi får en «night-stop» på ruta Oslo-Kirkenes. Den beste måten å få dette til på, er at all trafikk til og fra Øst-Finnmark mates over Kirkenes og ikke over Alta eller Tromsø, sier Tannvik.

– Er dette noe dere har tatt opp med flyselskapene?

– Ja. Vi har tatt dette opp tidligere og vi vil ta det opp igjen når anledningen byr seg, sier Tannvik.

Kjenner problemene

Både SAS og Norwegian kjenner til problemene de innskrenkede flyforbindelsene skaper, spesielt på vinterstid.

– Vi har også med jevne mellomrom hatt dialog med en eller flere representanter for regionen og har både vært lydhøre og foretatt justeringer. SAS er også innstilt på å holde dialogen rundt dette også framover, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Mindre trafikk

Mindre trafikk på vinters tid gjør at flyselskapet er nødt til å redusere antallet fly til og fra Øst-Finnmark.

– Det er dessverre noen tyngdelover som er gjeldende i denne saken. Også i Kirkenes, som ved alle andre flyplasser over hele landet, så opplever man sesongvariasjoner i etterspørselen etter flyreiser. Flyselskapene som opererer med små økonomiske marginer er nødt til å tilpasse kapasiteten med det som er reell etterspørsel. Ingen har mulighet til å fly med underskudd over lengre tid på en rute. Derfor må tilbudet reduseres i perioder når færre ønsker å reise, for så å øke igjen når etterspørselen kommer utover våren, sier Johansen.

Informasjonssjefen ser også en tendens om at det ikke bare skal være flere avganger, men også at flyprisene samtidig skal være svært lave.

– Vi hører det blir sagt stadig vekk, at hadde bare flyselskapene satt ned prisene mer, så ville enda flere ha reist. Dette er selvsagt helt korrekt. Men det blir et regnestykke som ikke går opp til slutt når begge forventningene skal oppfylles, dessverre. Av konkurransemessige årsaker er det ikke lov å dumpe prisene for å fylle flyene. Kostnadene ved å fly skal kunne dekkes inn, sier Johansen.
Han ser også en situasjon ved Kirkenes og andre flyplasser hvor markedet er relativt begrenset, men hvor det likevel er to aktører som konkurrerer med hverandre.

– Da får man et såkalt duopol, hvor begge flyselskapene flyr nesten samtidig. Mange mener da at det ville ha vært bedre om den ene hadde flydd om morgenen og den andre på ettermiddagen, istedet for å fly vinge mot vinge på samme tid. Men det er fri konkurranse uten reguleringer på det såkalte stamrutenettet i Norge, hvilket selvsagt gjør at begge selskapene vil fly når flest ønsker å fly, nemlig når etterspørselen er størst, sier Johansen.
Justeringer
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at flyselskapet alltid foretar sesongmessige justeringer i ruteprogrammet.
– Dette gjelder hele vårt rutenett og ikke bare til og fra Kirkenes. I vintermånedene er det færre som reiser og vi er derfor nødt til å tilpasse rutetidene den etterspørselen som er i markedet, sier Sandaker-Nielsen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no