16. jul
SNART: Denne stålbrua skal seile sin vei opp langs Bøkfjorden i mai. Her er den i Wilhelmshaven i Tyskland. (Begge foto: HAK Entreprenør)
 
- Det blir en spektakulær montering
Bøkfjordbrua settes på lekter i Tyskland rett etter påske, og kan være i Kirkenes tidlig i mai. Og da skal lekteren med brua seile inn i Bøkfjorden.

Publisert: 10.apr.2017 15:59
Oppdatert: 23.okt.2017 11:18

Byggeleder Jørn Uno Mikkelsen i Statens Vegvesen forteller at han drar til Wilhelmshaven i Tyskland mandag neste uke. Der skal han bevitne at 120 meter stålbru settes på lekter og starter den lange reisen nordover.

Målet er Bøkfjorden, der stålkonstruksjonen skal bli en del av et 284 meter langt bruspenn kalt Bøkfjordbrua. Og den byggingen er ikke langt unna.

- Brua settes på lekter rett etter påske. Vi har ikke full kontroll på når den kommer til Kirkenes, for det kommer veldig an på været. Men om det ikke blir noen forsinkelser, er den satt til å komme til Kirkenes 5. eller 6. mai, for så å bli montert i Bøkfjorden 12. eller 13. mai, forteller Mikkelsen.

Stålbrua forblir på lekteren helt til den skal løftes på plass inne i Bøkfjorden. Mikkelsen regner ikke med at noen veier blir stengt i forbindelse med den transporten.

Med andre ord burde det være mulig for tilskuere å få et godt overblikk over prosessen.

- Den blir tjoret fast rett ved brua. Det blir en spektakulær montering, slår byggelederen fast.

Ikke fast dato

Men først må altså brua komme seg til Kirkenes. En slik transport er ganske værutsatt, ifølge byggelederen, og det er satt forsikringskrav til værforholdene når den er på tur.

Blir det dårlig vær, kan transporten måtte gå i havn og vente på bedre forhold.

Uansett er det ikke noen hint om at åpningen av brua kan bli forsinket, ifølge Mikkelsen. Åpningsdatoen er fremdeles satt til 1. september.

I rute

Idet stålbrua er montert på plass, gjenstår det fremdeles en del arbeid. HAK Entreprenør er i rute når det gjelder å få ferdig de resterende 164 meterne med bru i forkant.

- Vi er ferdig med alle viadukter nå. Det som gjenstår, er å få stålbuen på plass, støpe betongdekket på stålbrua, støpe kantdragere og få rekkverket på plass, forteller daglig leder Ole Heggeli.

Når Bøkfjordbrua etter planen står klart 1. september i år, er nye E105 fra Hesseng til Russland ferdigstilt. Dette inkluderer en nybygd, 690 meter lang tunnel kalt Trifontunnelen, der det elektriske er i ferd med å komme på plass for tiden.

Hele prosjektet er beregnet til 875 millioner kroner, inkludert Bøkfjordbrua. Brua utgjør omtrent 120 millioner av dette.

Veien er også utbedret på russisk side.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no