18. okt
BLASFEMI: ? Følg med, det går bra til slutt, sa Moddi etter å ha lest om Josefs drømmer fra Bibelen.
 
– Det skjer her også
Moddis konsert er basert på albumet Unsongs, sensurert musikk fra hele verden. Fra Kina, Algerie, Israel, USA, England og fra Porsanger. Publikum fikk mange sterke opplevelser.

Publisert: 21.nov.2016 21:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:11

Spesielt gripende ble det da Pål Moddi Knutsen fortalte om sin hjemplass og hans forhold til samene, noe mytisk og spennende som han nesten ikke trodde fantes på ordentlig.

– Det samiske var fordrevet fra Senja, bare noen gamle tufter stod igjen, fortalte han.

Les også: – Sangen alle snakker om

Undertrykkelse

– Jeg har samlet sanger fra hele verden, men den vanskeligste å finne var denne, forteller Moddi. Sangen handler om møtet mellom en norske bosetter, en presten og en sjaman, ble laget i 1819 og skrevet ned rundt 1830.
– Sangene jeg har samlet handler om undertrykkelse. Det samiske har blitt så grundig fjernet at det nesten ikke er noe igjen å undertrykke, og det får meg til å føle meg skyldig, sier han.
Sangen stammer fra Porsanger, og med seg til å synge hadde han Ellisif Wilhelmsen, som kommer fra nettopp Porsanger. Det ble kanskje konsertens sterkeste øyeblikk. Man kunne virkelig kjenne generasjoners sinne og desperasjon gjennom Wilhelmsens sterke stemme.

Velge side

Moddi tok publikum med på en reise i sensur, undertrykkelse, fengsling og drap jorda rundt, i ord og musikk. Han presenterte sangene med små historier, og fortalte hvordan han kom i gang med det hele. Han turnerte kraftig etter å ha gitt ut sine to første album, og skulle spille en konsert i Tel Aviv i Israel. Det som da skjedde var at han ble bombardert med meninger om hvorfor han burde og ikke burde spille der. Moddi ville ikke avlyse, ville ikke velge side, han sang jo ikke politiske sanger.

Les også: Å spille «Punk Prayer» kan gi lang fengselsstraff

Sterke reaksjoner

– Den ene siden protesterte og mente jeg burde boikotte Israel, men da jeg nektet å avlyse stod den andre siden fram og takket for støtten! Det å spille eller å ikke spille ble sterkere enn musikken, og jeg valgte å avlyse. Da var jeg langt nede, det var jo ikke dette jeg ville, forteller han.
Men så ble han kontaktet av Birgitte Grimstad, som hadde opplevd akkurat det samme i 1982, da det stod på som verst med Beirut, bombing og Sabra og Chatilla.
– Hun fortalte at hun ville spille, men ta med en sang om en israelsk offiser som hadde nektet å ta soldatene med inn i Beirut. Reaksjonene ble så sterke at hun ikke fikk spilt sangen. Dette ble for meg begynnelsen til å begynne å samle slike sanger, forteller Moddi. Og så spilte han sangen om Eli Geva.

Politisk korrekt

Moddi gjorde også en sterk versjon av Billie Holidays Strange Fruit, som handler om lynsjingene av afroamerikanere i USA på 30- og 40-tallet. Han sang Kate Bush sin sang Army Dreamers, som sammen med mange andre ble forbudt å spille på BBC under Gulfkrigen. Han sang prostestsanger fra Kina og Vietnam, og en narkoballade fra Mexico, en hel sjanger som er forbudt, men denne slapp gjennom fordi den var forkledd som en barnesang. Selv om temaet på mange måter var mørkt og dystert, var konserten slett ikke uten humor.
– I Norge kan man godt se på sensur som hva som er politisk korrekt eller ikke. Derfor så jeg på hvem som var mitt kjernepublikum, kvinner i offentlig sektor i alderen 40 til 55, og fant en sang som virkelig ville provosere, flirte Moddi og fremførte historien om gutten som dro til USA og ble en rik mann på narkosalg.

Blasfemi

– Jeg har også en sang som ender godt, sa Moddi. Han tok opp en Bibel og leste fra det gamle testamente, om Josef sine drømmer.
– Teksten er nøyaktig den samme i Koranen, men det er forbudt å lage sanger av Koranens tekster. Mahmoud Darwish laget en sang av teksten om Josefs drømmer og ble anklaget for blasfemi. Etter sju år og tre rettssaker ble han frikjent. I dommen het det at ja, det er mot loven og ja, han er skyldig, men når det er gjort på en så gjennomført perfekt og vakker måte, så kan det ikke være blasfemi. Sangen var rett og slett for vakker til å sensureres, avsluttet Moddi.

Bare fem konserter

Kombinasjonen av Moddi med band og Arkhangelsk kammerorkester var ikke mindre enn fantastisk. Arrangementene var flotte, og samspillet, som er vanskelig mellom to så ulike grupper av musikere, satt som et skudd. Kommunikasjonen på scenen og spillegleden smittet over på publikum, og det var ikke overraskende at jubelen var stor og folk reiste seg da de russiske musikerne ble presentert. Selv om Pål Moddi Knutsen selv ikke vet om det kan bli noe mer samarbeid, er det lov å håpe. Mange flere burde få oppleve dette.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no