21. okt
ANKER: Hurtigruta lå med ankeret ute og kjente på vinden før det ble avgjort hvordan de skulle komme seg til land.
 
– Det var en tøff kaptein
Odd Håvard Eliassen og Ronald Nilsen i Norlines slet med trossa til «Kong Harald»i sterk kuling. De var imponert da hurtigruta endelig la til kai. – Det er ikke alle som ville gjort det der!

Publisert: 20.mar.2016 20:38
Oppdatert: 23.okt.2017 11:02

– Det var en tøff kaptein. En annen kaptein hadde nok snudd, mener Odd Håvard Eliassen etter at «Kong Harald» endelig hadde lagt seg trygt til kai i kulingen i Kirkenes torsdag morgen.

Forsiktig

Hurtigruta sleit virkelig med vindretninga da den skulle legge til kai i Kirkenes torsdag morgen. Sterk nordvestlig kuling er ikke det enkleste været for en båt som har ei skipsside som et digert seil. Etter en del fram og tilbake bakket hurtigruta sakte inn mot kai og dunket akterstevnen forsiktig inn i traktordekkene på kaia. Odd Håvard Eliassen og Ronald Nilsen i Norlines var begge ute for å hjelpe til med trossa. På første forsøk kilte den seg fast og båten måtte gå en meter ut for å få den løs. Gaffeltruck måtte til for å løsne trossa fra pullerten. På andre forsøk gikk alt som det skulle, og «Kong Harald» kunne legge til som om ingenting hadde skjedd. De to på kaia var likevel imponert og skrøt av kapteinen.

På land

– Se sol, kjenn frisk luft! Over 80 passasjerer skulle av i Kirkenes og hadde med seg store trillekofferter gjennom den trange gangen og ned den bratte landgangen. Enda flere skulle ut og se på byen eller oppleve noe av det Sør-Varanger har å by på av vinteraktiviteter. De var ivrige etter å komme på land etter et ganske tøff tur rundt finnmarkskysten.
– Ja, det har vært ganske heftig, mye opp og ned, smiler en eldre dame tappert i trengselen på vei ut.
Inne sitter kaptein Oddleif Engvik og maskinsjef Odd-Kåre Larsen avslappet og tar seg en kopp kaffe i den nyoppussede restauranten. Det nye interiøret på båten har fått mye kjeft, men de to synes det er lyst og moderne. De smiler når de hører hva folkene på kaia synes om «parkeringa».

– Det er hyggelig å få ros for arbeidet man gjør, men jeg syntes ikke det var så vanskelig å legge til. Det er verre å gå ut når det står sterk kuling rett på, så vi får se hvordan det går, ler Engvik. – Vi har mye gamle folk ombord og må både tenke på deres sikkerhet og på å ikke skade båten, sier kapteinen.

Kjenne på vinden

Han forteller at det de gjorde da de skulle inn, var å legge båten på anker for å kjenne på vinden.
– Når det er 15 sekundmeter er det vanskelig å ligge mot vinden, og nå var det 20, det vil si sterk kuling. Så det var en utfordring, men ikke umulig. Først ligger vi på anker og kjenner på vinden; blåser det jevnt eller kommer det vindkuler? Det må vi vite før vi legger til, ellers kan vi skade båten. Så planlegger vi det vi skal gjøre sammen med matrosene og kan sette i gang, sier Engvik.
De to forteller at flere hurtigruter har slitt i uværet, men mest i vest. «Trollfjord» måtte snu og gå til Alta. Selv måtte de gå forbi Mehamn og Berlevåg. Med seg fra Vardø til Kirkenes hadde de 401 passasjerer, og 86 av dem skulle i land i Kirkenes. Det var nok mange av de som hang på rekka og fulgte med som lurte på om de i det hele tatt skulle få gå av siden det varte og rakk før båten lå til kai.

Stengte veier

Hurtigrutebåtene klarte seg ganske bra på tross av uværet langs finnmarkskysten. «Nordnorge» hadde strevd i stormen og ble forsinket hele torsdagen. «Trollfjord» måtte snu og gå til Alta og ligge der til neste dag, og «Lofoten», en av de gamle små båtene, kansellerte alle anløp mellom Havøysund, Kirkenes og Hammerfest på grunn av værforholdene, med mye vind og bølger.
Det var ikke bare hurtigruta som kom seg i land som planlagt, også flyene kom seg ned på landjorda, om enn noen minutter forsinket torsdag formiddag.
Flere av de mest utsatte veistrekningene og fjellovergangene, blant annet Båtsfjordfjellet og Kongsfjordfjellet, var stengt på grunn av uværet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no