20. jul
RASFARLIG: Veiområdet ved Svartaksla på vei mellom Elvenes og Jakobsnes. Her fra veistengning i 2013. (Foto: Tor Sandø)
 
- En hån mot Jakobsnes
Jakobsnesværinger frykter for bygdas livsåre, etter at det andre snøraset på under to måneder blokkerte veien ved Svartaksla. Skal det bli noen ekstra sikring der, må de håpe det blir noe i den nye planen som skal bestemmes til våren.

Publisert: 25.jan.2017 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:14

Det har vært en stormfull vinter vestpå, og det har Sør-Varanger merket med to skikkelig heftige snøvær. Det første kom tidlig i desember, og fredag 8. desember ble en bil tatt av snøras ved Svartaksla mellom Elvenes og Jakobsnes. Nå sist lørdag kom enda et ras, som stengte veien i timesvis.

Ingen ble skadet i de to rasene. Men den eneste landveien inn og ut av Jakobsnes var ubønnhørlig sperret av snømassene, og det bekymrer blant andre Trygg Arne Larsen.

Ifølge Sagat kom Larsen kjørende hjemmefra lørdag formiddag, men raset blokkerte veien. Det tok flere timer å rydde raset, og det er et problem for folk som må kjøre helt til Hesseng for å handle. I tillegg kjører skolebussen forbi flere ganger daglig - for ikke å snakke om det å få ambulanse, brannbil eller politi til bygda.

- Det sier seg selv at dette er selve livsnerva for oss som bor her ute, sier Larsen til Sagat. Han er i tillegg bekymret for skader om noen skulle treffes av rasene.

Overvåking

Finnmark-vegsjef Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen forteller til SVA at de har overvåkning på den rasutsatte strekningen, og prøver å være forberedt når det eventuelt kommer ras.

- Rasstrekningene i Finnmark er kartlagt på når de kan ventes å få utfordringer. Det er gjort i samarbeid med Norges Vassdrags- og Energidirektorat, Norges Geotekniske Institutt, og Meteorologisk Institutt. I tillegg har vi observasjoner ute i områdene, sier hun.

- Men noen ganger kan det bli problemer når det kommer unormalt store snømengder, slik vi har hatt et par ganger i vinter, legger hun til.

Begge snørasene skjedde under heftige snøstormer som dumpet lassevis med snø på hele Sør-Varanger.

Ikke prioritert

Det er fremdeles mulig å sikre en strekning videre. Det kan gjøres blant annet med aktiv skredkontroll, der man sprenger ned snø etter hvert, eller å sette opp snøskjermer. Man kan også flytte veien utover der det er mulig, eller bygge tunnel som den mest drastiske og dyreste løsningen.

Men strekningen mellom Elvenes og Jakobsnes er ikke blant strekningene som er prioritert for ekstra rassikring i vegvesenets handlingsprogram.

- Det er en del andre strekninger i Finnmark som er prioritert foran Svartaksla, i handlingsprogrammet som går ut 2017, forteller Mikkelsen.

Med andre ord blir det neppe gjort noe spesielt med Svartaksla-området i år. Men årene etter kan det skje noe, om politikerne bestemmer det i det nye handlingsprogrammet. Programmet for de neste årene skal avgjøres i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel til våren, ifølge Mikkelsen.

Om det skal gjøres noe på fylkesveg 354 mellom Elvenes og Jakobsnes, blir det sannsynligvis snakk om snøskjermer og støtteforbygninger, forteller hun.

Det at Jakobsnes bare har én vei til resten av sivilisasjonen er noe som tas med i betraktningen, men det garanterer ingenting. For den bygda er langt fra det eneste stedet i Finnmark som bare har én vei inn og ut.

- Vi skjønner godt at det er utfordrende. Men det er typiske forhold for Finnmark, spesielt langs kysten, sier Mikkelsen.

Fylkeskommunens hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken kan heller ikke love noe. Han forteller at de baserer seg på vegvesenets faglige innspill når saken kommer til Hovedutvalget for samferdsel, og at snøras som dette vil veie tungt.

- Vi tar dette med oss, og det er viktig å sikre liv og helse. Men vi får også flere skredpunkter etter hvert i Finnmark, takket være klimaforandringene. Samtidig er statlige midler en stor utfordring, sier han.

Fylkeskommunen ber om økte tilskudd til å ta seg av skredproblemer i Nasjonal transportplan, men vet ikke om de får det.

- Så vi blir nødt til å prioritere de viktigste skredpunktene med de midlene vi har, slår han fast.

Bakken sitter også i den nasjonale rassikringsgruppen i Norge, og også de jobber for mer midler til rassikring på nasjonal basis.

Det har vært rasproblemer flere steder rundt om i fylket etter helgas snøstormer. Tirsdag meldte vegvesenet om kolonnekjøring ved Berlevåg på grunn av rasfare.

Jørn Haga kom tidlig til raset som gikk i desember, og han endte opp med å trekke fram en Facebook-reaksjon han hadde kommet med i 2013 - etter et liknende ras.

- Jeg står ved overskriften der, der jeg kalte det et hån mot befolkningen i Jakobsnes at det ikke er bedre rassikring, sier han til SVA.

- I desember gikk en bil med, heldigvis uten at noen personer ble skadd. Dette er noe vi må leve med hele vinteren, og det er en vei som er lite omtalt i fylkeskommunen såvidt jeg vet. Den er helt utrolig dårlig vedlikeholdt, både på sommer og vinter, mener Haga.

Han synes overvåkingen er dårlig når man blir tatt på senga av snøstormer.

- Vi som bor her har sett denne vindretningen lenge, og visste at det bare var et tidsspørsmål. Det er vel når været kommer at man umiddelbart må ha noen ut for å se på snøforholdene. Så bør man komme med alternative ruter kjapt - om så snøskuter, sier han.

Haga vet som tidligere fylkestingpolitiker at det kan være vanskelig å finne midler.

- Men det er likevel rart at det ikke har gått noen inn fra myndighetenes side på denne veien, mener han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no