21. okt
OLJEOMLASTING: Oljetankerne Minerva og Timofei Guzhenko klare for oljeomlasting i Ropelvbukt fredag.
 
– Får håpe vi får fortsette
Oljeomlastingen er gjenstand for et stort press utenfra. – Vi er mest opptatt av å gjøre jobben vår. Jeg får håpe vi får fortsette her, sier daglig leder Tommy Salmi Nilsen i Norterminal Response.

Publisert: 09.okt.2015 14:18
Oppdatert: 23.okt.2017 10:56

Jeg er med Salmi Nilsen og operasjonsleder Tarjei Salmi Tellefsen til Ropelvbukt. 110 000-tonneren Minerva er klar for å få 70 000 tonn olje fra Timofei Guzhenko.

Full fart

Det tar et kvarters tid å komme seg ut til kolossene fra Norterminals lagerbrygg ved Bring-bygget. Her er det full fart hele tiden.

– Vi har hatt fryktelig mye å gjøre de siste månedene, sier Salmi Nilsen.

Miljødirektoratet har nettopp bestemt at Norterminal ikke får fortsette med oljeomlasting i november og desember. Direktoratet mener at de må over på et såkalt Floating Storage (FSO) nærmere land, på sørsiden av Gamneset. Norterminal har et fartøy klart til dette, men betongen som er støpt, er ikke klar for å ta i mot oljen før i midten av desember. Usikkerheten rundt oljeomlastingen i Sør-Varanger har ført til bevegelse i samfunnet rundt Honningsvåg, som gjerne vil ha oljeomlastingen tilbake dit.
Norterminal har anket avgjørelsen fra Miljødirektoratet til Klima og miljødepartementet og venter på svar derfra.

– Det er jo litt rart når Miljødirektoratet sier at det er isforholdene i november og desember som er årsaken til at vi ikke får forlenget tillatelsen om oljeomlasting utover da. Erfaring viser at det ikke er is i november og desember, men at det gjerne kommer noe senere på året. SOM et avbøtende tiltak for is har vi strenge avbruddskriterier, sier Salmi Nilsen.

– Det er aldri artig å ha slik usikkerhet hengende over seg, men vi håper jo veldig at de tar til fornuften og at vi får lov til å fortsette her, sier Sirma Tellefsen.

– Vi har folk hos oss som både har jobbet her og i Honningsvåg og det er ingen tvil om hva de mener, for å si det sånn. Denne saken er blitt politikk mellom øst og vest, sier Salmi Nilsen.

Beredskap

Vel inne ved oljetankerne, er man i full gang med forberedelsene til en ny operasjon. Rundt en time tar det å dra 900 meter med oljelenser rundt. Beredskapen er alltid i høysetet.

– Det slippes ikke en dråpe igjennom før alt er varslet klart. Beredskapen i Øst-Finnmark er helt fantastisk. Sikkerhetssonen er på 500 meter fra båtene. Innenfor der får ingenting slippe inn. Jeg tror ikke folk her har tatt det helt innover seg hvor mye beredskapen i Sør-Varanger er økt med tilstedeværelsen vår. Norterminal Response (NTR), som leverer oljevernberedskap til (NTFS) har fem båter. Norterminal Floating Storage (NTFS), som sitter med tillatelsene til oljeomlasting, har to taubåter med betydelig kapasitet. I alt som gjøres i og rundt oljeomlastingen, så er sikkerheten i høysetet. I denne bransjen kan man ikke gjøre noen ting halvveis, sier operasjonsleder Sirma Tellefsen.

I underkant av et døgn tar det å få lastet om all oljen, som er hentet ved Lukoils anlegg i Varandei ved Novaja Semlja. Tre kjempetankere går i skytteltrafikk til og fra. Oljen lastes om, før den er klar for å selges på det åpne markedet.
Norterminal venter på at oljeterminalen skal stå ferdig, forhåpentligvis en gang i slutten av 2018 eller begynnelsen av 2019. Den gigantiske kunden, det russiske oljeselskapet Lukoil, var utålmodige etter å komme i gang. Dermed ble det oljeomlasting. Dette er omstridt, men en effektiv måte å frakte olje på.

Lukoil

Norterminal frykter at et nei fra miljømyndighetene på oljeomlasting i november og desember vil føre til at deres desidert største kunde, Lukoil, vil avslutte avtalen og finne seg en annen plass å laste om olje. Oljeomlasting krever forutsigbarhet.
Det er bare tre uker til dere står i fare for å innstille oljleomlastingen. Tror dere tap av Lukoil blir resultatet av dette?

– Jeg tør ikke tro noen ting, men det betyr mye å ha en kunde som leverer kontinuerlig. Men vi håper jo at vi får fortsette som nå. Men vi får bare fortsette å konsentrere oss om den jobben vi skal gjøre, sier Tommy Salmi Nilsen.

Sirma Tellefsen og Salmi Nilsen snur arbeidsbåten mot Gamneset, der FSOen med tiden skal ligge. På vei tilbake til byen er Norterminals folk nesten ferdige med oljelensene. Det blåser friskt i kinnene på vei hjem. Og kaldere blir det. Det er snart 1. november. En avgjørende dato for Norterminal og oljeomlastingens framtid i Sør-Varanger.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no