23. okt
HJELP: ? Det føles som de tror jeg er en løgner. Det er ikke noen god situasjon for noen som faktisk trenger hjelp, sier Bente Haugnes.
 
– Føler meg som en løgner
Bente Haugnes har brukt Pasientreiser flere ganger det siste året, men er svært misfornøyd. – Den ene gangen viser de skjønn, den neste gangen er de vriene. Jeg føler jeg blir behandlet som en løgner, og de gir meg ikke den informasjonen jeg trenger, sier hun.

Publisert: 20.feb.2015 21:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

– Jeg ble så sint og lei av dette at jeg skrev noen ord på Facebook. Reaksjonene på dette viste at det er mange andre som også har hatt negative opplevelser med Pasientreiser, sier Haugnes.

Fikk ikke dekket

I fjor ble hun utsatt for en ulykke som etterpå krevde videre behandling. Hun fikk time hos manuellterapeut i Alta, ble kjørt dit med privat bil, og etter å ha kommet tilbake sendte hun reiseregning til Pasientreiser.
– Jeg fikk oppgjør, men ikke for reisen jeg hadde gjort, jeg fikk oppgjør for en reise til Vardø. Da jeg ringte og spurte om dette fikk jeg til svar at det var manuellterapeut i Vardø, og at jeg burde brukt denne, forteller Bente Haugnes.
– Jeg ante ikke at det fantes engang, sier hun. Men hun tok kontakt med Vardø og fikk råd om å fortsette hos terapeuten hun kjente og som kjente henne. Det ba hun om å få skriftlig og fikk det på en epost.

Forskjellige svar

– Da jeg tok kontakt med Pasientreiser på nytt, og viste til kontakten jeg hadde hatt med Vardø, var det greit. Men neste gang jeg skulle til Alta, var det ikke greit lenger, da var det samme visa på nytt igjen, forteller hun.
– Da fikk jeg til svar at så lenge jeg ikke hadde et underskrevet og stemplet dokument fra Vardø, så var det ikke gyldig, forteller hun.
Haugnes legger til at på toppen av det hele har Pasientreiser kontaktet terapeutene i Vardø og i Alta for å dobbeltsjekke at opplysningene stemmer, og for å spørre hvor mange flere behandlinger hun trengte.
– Jeg vet ikke hvor mange behandlinger jeg trenger, jeg går fortsatt til behandling, sier hun.

Ingen informasjon

I forbindelse med innkalling til en kontroll på sykehuset i Tromsø, tok hun kontakt med Pasientreiser for å bestille flybillett.
– Jeg så for meg at jeg kunne reise klokka åtte om morgenen. Da ville jeg rekke timen fint, men det gikk ikke. Jeg måtte reise klokka fem om morgenen fordi dette var billigere. Dette var jeg ikke med på, jeg sa at jeg ikke hadde helse til å stå opp midt på natta for å ta det tidligste flyet, og komme hjem seint på kvelden. Da fikk jeg til svar at jeg kunne jo bare reise dagen før, men det hun ikke sa var at hvis jeg gjorde det, måtte jeg betale for hotell og kost selv. Hvis jeg hadde ført opp hotell og kost hadde jeg fått avslag, fordi det teknisk var mulig å reise klokka fem, såpass kjenner jeg systemet, sier Haugnes.
– Prisforskjellen på klokka fem og klokka åtte er 800 kroner. Det hadde blitt dyrere å reise dagen før og bo på hotell, sier hun.

Utsatte timen

Løsningen ble å ringe og få utsatt timen slik at det passet bedre med flyet.
– Det fikk jeg heldigvis, jeg fikk time en annen dag og klokka 14 sånn at jeg kunne ta formiddagsflyet herfra. Men det er jo tungvint at det skal være sånn. Og det andre jeg synes er trasig er at man skal oppleve krangling og kverulering på telefonen fra mennesker som skal hjelpe deg. Jeg skjønner at det er regler, men noe skjønn må det jo også være, det handler jo om mennesker dette, kanskje veldig syke mennesker, folk som har det vanskelig, og så skal man møte noen som er fullstendig firkantet og vrien på toppen av det hele? Nei, dette må det bli en endring på, mener Bente Haugnes.

Kommentar

Det var fredag ikke mulig å få kontakt med noen i Pasientreiser som kunne kommentere saken, men det ble opplyst at de uansett ikke kunne kommentere enkeltsaker.
Hvis du har opplevd det samme eller noen lignende, ta gjerne kontakt med SVA, for eksempel på epost: redaksjon@sva.no

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no