23. okt
NEI: Knut Mortensen og resten av Senterpartiet prøvde å si nei til bompenger i onsdagens kommunestyre. (Foto: Håvard S. Mækelæ)
 
- Ikke for sent å stoppe Langstrekka-bompenger
Senterpartiet ble nedstemt da de ville gi klar beskjed om at de nye veiene inn i Sør-Varanger og Tømmerneset ikke skal finansieres av bompenger. Men det er ikke for sent, ifølge vegvesenet.

Publisert: 20.feb.2016 14:22
Oppdatert: 23.okt.2017 11:01

Vegvesenet vurderer bompenger som en av de mulige finansieringsløsningene for videre veibygging i Sør-Varanger, i konseptvalgutredningen (KVU) som kom ut i juni i fjor. Da KVU-saken ble diskutert i kommunestyret onsdag denne uka, gikk Senterpartiet inn for å få vekk alle referanser til bompenger.

12 000 kroner i året

Utredningen fra Statens vegvesen anslår at en bomstasjon eventuelt burde bli plassert på E6 mellom Kirkenes og Hesseng, om en stasjon skulle settes opp. De ser for seg 400-500 millioner kroner i inntekt per år, fra en bompengetakst på 15 kroner.

- En utgift for en enkelt familie kommer fort opp i 10-12 000 kroner per år, mener Knut Mortensen (Sp)
.

Dermed foreslo Sp at kommunen uttaler at KVU-en ikke skal bli finansiert igjennom bomstasjon.

En del forbedringer som sykkelveier og forbedring av E6 fra Hesseng og vestover er lagt inn i KVUen. Men Sp mener det er en del som mangler for at man skal kunne rettferdiggjøre bruk av bomstasjon mellom Hesseng og Kirkenes.

- Der er ikke noen tiltak på den veistrekningen som kan forsvare en bomstasjon, skrev de.

Mortensen peker spesielt på mangelen på forbedringer på innfartsveien til Kirkenes.

Bestemmes lokalt

Det er imidlertid ikke bestemt at bompenger skal komme til Sør-Varanger, ifølge Unni M. Gifstad, strategisjef for region nord i Statens vegvesen.

- En eventuell bompengesak må tilbake til kommunestyret og fylket før den avgjøres. Det skal være en lokalpolitisk beslutning, sier hun til SVA.

Det er mange steg og mye tid igjen før spørsmålet om bompenger eventuelt kommer opp, ifølge Gifstad.

- Først må regjeringen beslutte hvilket konsept man går for, som vi så får mandat til å gå videre med. Først når vi vet om vi skal videre, kan vi se på detaljplanleggingen. Vi vet ikke ennå hva eller hvor det blir, sier hun.

- For tidlig

Da Sps forslag om å si nei ble nedstemt i kommunestyret, var det også grunnlaget til flere av de andre partiene. Lena Norum Bergeng (Ap) mente det var for tidlig å gå såpass i detalj.

- Spørsmålet om bompenger kan tas opp senere om det blir aktuelt, sa hun.

Mortensen er uenig. Siden bompengestasjon-muligheten er med i KVU-en, mener han det er viktig allerede nå å si fra at Sør-Varanger ikke vil ha bompengestasjon.

- Det er klart spørsmålet skal tilbake til kommunen. Men har man ikke sagt noe i en høring, har man sagt at det er greit. Og dette bør belyses allerede nå, mener han.

Mortensen fikk støtte fra Pål Gabrielsen (SV) i kommunestyret. Men det var bare SV og Sp som stemte for forslaget om å si nei til bompenger. Det holdt ikke mot Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet.

Fra 2012

Vegvesenets forslag om bompenger kom fra et prinsippvedtak som var gjort i kommunestyret i Sør-Varanger i 2012. Da ble det vedtatt at de kunne utrede om den såkalte Sør-Varanger-pakken kunne finansieres med bompenger. Sør-Varanger-pakken dreide seg om oppgradering av veinettet i kommunen.

Vegvesenet mente at KVU-en inneholder mange av de samme elementene som Sør-Varangerpakken. Derfor inkluderte de muligheten for bompenger i KVU-en.

Ingen avgjørelse før sommeren

Det blir juli før regjeringen i det hele tatt får en sjanse til å bestemme hvor stamnetthavna i Sør-Varanger skal ligge.

- Høringsfristen på KVU-planen går ut 20. februar. Fylkeskommunen har fått frist til i mai, siden de har fylkesting da. Når vi har fått inn alle merknader, jobber vi frem et merknadshefte der vi oppsummerer saken, forteller strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen.

I tillegg gjøres det møter mellom Samferdselsdepartementet og reindriften, og med Sametinget. En ekstern konsulent er også oppnevnt for å kvalitetssjekke planen. Denne skal være ferdig i juli.

Holte Consulting har fått oppdrag av å kjøre første kvalitetssikring. De har planer om å se over Tømmernes-området i mars, både i øst og vest.

I tillegg skal Samferdselsdepartementet på befaring i april.

Dette er KVU-en

  • Statens vegvesen har utarbeidet en konseptvalgutredning (KVU) for E6 Høybuktmoen-Kirkenes.
  • En KVU skal på plass før man gjør statlige investeringer på over 750 millioner kroner.
  • I denne KVU-en vurderes veiforbedringer og ny Strømmen bro langs E6 fra Hesseng og vestover, og veiforbindelse nord langs Tømmerneset til stedet stamnetthavna vil ligge. Vegvesenet anbefaler også forbindelse fra E6 til Slambanken.
  • KVU-en ser også på hvor Sør-Varangers nye stamnetthavn skal være på Tømmernes-området, og hvordan veien skal gå dit. Mulighetene som er satt opp mot hverandre på Tømmerneset er Leirpollen i øst, eller Pulkneset eller Høybukta i vest.
  • Sør-Varanger kommune har tidligere bestemt at stamnetthavna skulle være på Leirpollen. Men da vegvesenet sa seg uenige og ønsket seg på vestsiden av Tømmerneset, ble det ny diskusjon.
  • Samtidig er det planer om flere store industriprosjekter på Tømmerneset. Kimek ønsker seg inn på Pulkneset, og Norterminal vil ha oljeterminal på Gamneset.
  • Det har vært frykt om at det vil ta lengre tid å utrede på vestsiden av Tømmerneset, på grunn av eierforhold og reindrift. Et av argumentene for Leirpollen var at det allerede er utredet av kommunen.
  • Onsdag bestemte kommunestyret i Sør-Varanger seg for å anbefale enten Leirpollen eller Pulkneset, i sin uttalelse til KVU-en. Om det blir Pulkneset, krever kommunestyret at staten tar mer av regninga, og at de sørger for fortgang i opprettelsen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no