16. jul
twin-ports: Oddgeir Danielsen i Den nordlige dimensjon mener Kirkenes havn i samarbeid med Murmansk kan utgjøre et stort tvillingsamarbeid i nord.

Arkivfoto: Birgitte Wisur Olsen
 
- Ikke glem Russland - jernbanen er et viktig fredsprosjekt
Oddgeir Danielsen mener planene for jernbane og stamhavn i langt større grad bør inkludere naboen Russland.

Publisert: 15.mar.2018 10:08
Oppdatert: 16.mar.2018 13:03

Oddgeir Danielsen er direktør i Den nordlige dimensjon Partnerskap for transport og logistikk (NDPTL). Han var en av de første som bragte en toglinje fra Finland til Kirkenes på banen, og har jobbet ihuga for saken gjennom over ti år.

Han er svært godt fornøyd med nyheten om utredning av ny arktisk jernbane mellom Finland og Norge. Han omtaler prosjektet som et av de viktigste prosjektene i nord-norsk historie.

– Dette er en av de viktigste nordområdebeslutningene som er fattet i moderne tid. Dette betyr enormt mye for hele Nord-Norge. Den finske transportministeren Anne Berner skal få honnør for sine evner til visjoner i nord. Samtidig har hun fått med seg Solvik-Olsen i dette spørsmålet, sier Danielsen.

Han legger til at det likevel er en helt annen sentral skikkelse som skal ha mest ære i saken.

– Det er dog tidligere statsminister i Finland Paavo Lipponen som, gjennom sitt mangeårige engasjement, har løftet det hele opp på høyestete politiske nivå - og dermed fått saken satt øverst på agendaen, sier han.

Russland må inviteres med

Danielsen mener en mulig jernbane fra Kirkenes til Rovaniemi er viktig for fredsarbeidet i hele Barentsregionen. 

– Dette er ikke bare et samferdselsprosjekt men også et stort fredsbevarende prosjekt. Derfor er det viktig at dialogen holdes oppe med Russland, og at de inkluderes i både jernbane- og havneplaner i Kirkenes. Vi må supplere hverandre og spille på lag, sier Danielsen.

Han er noe bekymret for at Russland vil kunne føle seg isolert dersom både bane og havner oppfattes som en konkurrent fremfor en god nabo.

– Jeg håper Kirkenes-miljøet kan være en pådriver at Russland kommer sterkere med når disse prosjektene diskuteres. På sikt burde vi snakke mer om mulighetene å knytte alle tre land sammen på områder som jernbane og havner, mener Danielsen som ser for seg store synergier i hele nærområdet rundt Kirkenes.

tror banen er realistisk

Danielsen føler seg trygg på at dersom utredninger i fremtiden viser at store investeringer på den arktiske jernbanen gir en samfunnsøkonomisk gevinst, vil det bli tommel opp fra Stortinget.

– Vi må løfte debatten til et nivå som ikke bare handler om kroner om prosjektet skal vinne frem. 

Dersom Finland skulle velge å gå videre med prosjektet etter nye utredninger og avtaler med EU, mener jeg det er urealistisk at Norge ikke stiller med det som må til på økonomisk side. Det ville vært å holde naboen for narr, sier Danielsen.

 
Fakta

ND-partnerskapet for transport og logistikk (NDPTL) har sekretariat i Helsingfors.
Hovedmålet er å fjerne flaskehalser for grensekryssende transport og logistikk.
Siden oppstarten er det etablert et transportnettverk for regionen som binder det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) sammen med nabolandene Russland, Norge og Hviterussland.
ilde: Regjeringen.no

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no