23. okt
DIALOG: Få ungdommer møtte til møte der politiet ville ha dialog.
 
– Ikke politiets feil at vi er her
Det sa Christina Kurthi, en av deltakerne på møtet mellom ungdom og politi på politihuset torsdag. – Det er ungdommens egen feil som gjør at vi er invitert til dette møtet, sa hun.

Publisert: 03.okt.2015 00:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:56

Oppmøtet var ikke spesielt høyt. Kun 14 ungdommer og tre voksne møtte opp på dialogmøtet, der politiet ønsket å høre hva de unge eierne av moped, lett-motorsykkel bil og ATV ville si.

– Vi hadde gjerne sett flere hadde møtt opp, sa politioverbetjent Torstein Pettersen ved Kirkenes politistasjon.

Ingen bot

Både Pettersen og politibetjent Jørgen Holte gjorde det klart at de ungdommene som hadde møtt opp ikke løp noen risiko for å få skiltene på kjøretøyene klippet, inndratt førerkort eller bøtelagt.

– Det er ikke derfor vi har invitert dere. Det vi ønsker er dialog og tips. Mye av det vi driver med er forebyggende. Målet vårt er å forhindre ulykker, sa Pettersen.

Politiet har også tidligere hatt liknende møter, da med større oppmøte enn torsdag.

– Det er mange som ikke tør å møte, sa en ungdom.

– Vi er glad for at dere møtte iallefall. Det vi ønsker er å fortelle om hvorfor vi gjør som vi gjør og litt om konsekvensene. Det er dessverre en økning i uønsket adferd i trafikken. Totalt har vi fått 64 slike meldinger fra publikum denne sommeren. Da må vi reagere, sa Holte.

På bakhjulet

Meldingene går om fart, støy og risikofylt kjøring, som kjøring på bakhjulet.

– Det sier en hel del om alvorligheten, sier Holte. Han lurte på om ungdommene forsto hvorfor dette ikke er lov.

– Det er farlig, sa en.

Hvorfor gjør dere dette da?

– Det er tøft, kom det fra en annen.

– Er det tøft når det går liv også, spurte Pettersen.

Stillhet.

– Hvorfor tror dere folk tipser oss om dette, ville han vite.

– De er pyser, sa en av ungdommene på en av de fremste radene.

Pettersen tok fram statistikken over antallet drepte i trafikken i fjor.

– Det var 150. Hver trafikkdrepte koster samfunnet 30 millioner kroner. Det forteller hvor mye vi kan spare samfunnet ved hvis vi får ned dette tallet. Antallet var ikke så stort i år som ellers. Men dette er de tøffe, ikke pysene. For juni og juli, var MC-førerne halvparten av de trafikkdrepte. Husk vegtrafikkloven; vær aktpågivende, kjør etter forholdene, vær varsom. Husk at førerkortet dere har er en avtale mellom dere og alle veifarende. Brytes denne avtalen, så kan vi inndra det, sa Pettersen.

– Og det er ikke bare dere som utsettes for fare ved uvøren kjøring. Målet vårt er ikke å ta dere eller bøtelegge dere. Politiets mål er å redde liv. Vi har en null-visjon og gir oss ikke før vi er der, sa Holte.

– Dere gir dere når dere når null, ville en ungdom vite.

– Nei, da jobber vi videre for å holde oss der, svarte Pettersen.

Stikke av

Politiet ville også vite hvordan de kan jobbe for at det ikke skal skje ulykker.

– Det er vel ikke alltid løsniningen er å ta lappen, sa en ungdom.

– Vi har flere ganger observert tohjulinger som kjører tre i bredden og har også ved flere anledninger opplevd at kjørere har stukket av fra politiet. Vi kan ikke bøtelegge dere for dette, men det kan bli både anmeldelse og inndraging av førerkortet. Hva mener dere om det?

Stillhet.

– Man kan skade andre ved en slik oppførsel?

– Ofte så kjører jo politiet etter og da utsetter vel dere folk for fare også, svarte en ungdom.

– Det er en vurdering de i politibilen skal gjøre.

– Hvorfor må dere være så uhyggelige når dere stopper ungdom, ville en vite.

– Det skal vi ikke være. Opplever dere det, så vil vi ha beskjed, slik at vi kan ta dette internt, sa Pettersen.

Foreldrene

Politiet hadde gjerne sett flere foreldre møte opp på dialogmøtet.

– Det er dessverre slik at vi også møter dårlige holdninger hos foreldrene. Jeg har hørt dem sagt at vi ikke har bedre ting å ta oss til. Men nei. Vi har ikke bedre ting å ta oss til enn å redde liv, sier Holte.

På direkte spørsmål om hva ungdommene ønsket seg, så er et område for å kjøre på noe de ønsker seg. Politiet hadde for noen år siden isbanekjøring på Førstevann. Dette synes ungdommene var et bra tiltak.

– Men utover det så kan vi ikke gjøre noe med lokale forhold. Adferden slik det er nå kan ikke fortsette. Vi kan ikke bare si at det er greit. Andre løsninger må finnes, sa Holte.

– Husk at dere skal vise at dere er verdig det førerkortet dere har fått. Vi kan til og med bestemme at dere skal kjøre opp på nytt hvis dere ikke viser dere det verdig. Edruelighet, sykdom og kunnskap er grunner til at vi kan gjøre dette for kortere eller lengre tidspunkt.

– Hvorfor stopper dere oss hele tiden, ville en ungdom vite.

– Gjør vi det da? Det vi kan si om det er at vi aldri stopper noen uten at det er en grunn for det. Brett ned skiltene og oppfør dere i trafikken. Da har vi ingen interesse i å stoppe dere. Er vi enig om at dere oppfører dere og vi gjør det samme, spurte Pettersen.

Ungdommene bekreftet nølende.

Trafikk-kontroll

Inspektør Kurt Frode Jørgensen ved Statens vegvesen var til stede på møtet.

– Jeg liker å kalle trafikk-kontrollene som vi har for trafikksikkerhetsarbeid.

– Men må vi tyste på kameratene våre hvis vi ikke har lyst til det?

– Man er ikke pliktig til å forklare seg. Men samtidig er dere vitner dersom dere har sett en ulykke. Vi presser ingen til å si noe. Men husk på hvem som har satt dere i denne situasjonen. Det er ofte deres venn som har stukket av fra politiet eller brutt loven på annet vis. Husk ansvaret dere har, både som kamerat og medmenneske, sa Pettersen.

– Hvor lenge kan dere inndra et kjøretøy?

– Opp til flere år, svarte Pettersen.

Andreas Konradsen, Kine Rist og Christina Kurthi var bare delvis fornøyd med møtet.

– Vi er usikre på hva som kommer ut av det, sier de.

– Men det er viktig at ungdommene oppfører seg. Gjør de det, så blir de ikke forfulgt av politiet slik mange unge gir inntrykk av, sier Kurthi.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no