17. jul
E105: Utbedringen av veien mellom Hesseng og russergrensa har vært i gang en stund. Her ser vi entreprenørene som forberedte grunnen for ny bru i april. (Arkivfoto: Yngve Grønvik)
 
- Ingen nordområdesatsing i NTP
Fylkestinget vil ha mer fokus i nord. De prioriterer vei til grensa og til stamnetthavn.

Publisert: 15.jun.2016 12:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:05

Fylkestinget har stemt fram sitt innspill til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018-2029. De mener at den foreslåtte transportplanen, før deres innspill, ikke gir noen nordområdesatsing.

- Verdiskaping og tilrettelegging av infrastruktur for framtidens eksportnæringer må gi sterkere uttelling ved større investeringsprosjekter på riksveger, fiskerihavner og lufthavner, mener de.

Dermed har de lagt fram krav til transportplanen. Disse kravene skal sørge for bedre transportkorridorer på land, luft og vann, mener de.

Europavei og KVU

Fylkestinget har to av prosjektene rundt Varangerfjorden på toppen av prioriteringslista for veier. Dette er prosjektene som skal være først i rekka når transportpenger skal deles ut, om Stortinget sier seg enige i Fylkestinget.

Aller høyest, ved siden av E6 Alta Vest, ligger E105 mellom Elvenes og Hesseng. Begge prosjektene skal være ferdigstilt i 2018, mener Fylkestinget. Rett under ligger nye Tana bru, som skal være ferdig innen 2019.

Fylkestinget ønsker også at regjeringen skal sørge for veitilknytning til den nye stamnetterminalen på Pulkneset eller Leirpollen i 2018-2021, om byggingen av stamnetterminalen ikke stoppes. Dette er en del av den såkalte konseptvalgutredningen (KVU) til Statens vegvesen. Det tiltaket er på fjerde plass i prioritetslista, rett under et riksvegprosjekt i Hammerfest.

Den andre delen av KVU-en i Sør-Varanger er lenger ned. På sjuende plass i prioriteringslista er utbedring av E6-strekningen mellom Høybukt Vest og Hesseng.

Rullebane

Når det gjelder lufthavner, er rullebaneutvidelse i Kirkenes på tredje plass. Fylkestinget mener det bør skje i 2019. De prioriterer imidlertid planlegging av ny lufthavn i Hammerfest på første plass, og kapasitetsøkning på den gamle i samme by på andre plass.

Ellers er det ingen spesielle tiltak for Sør-Varanger. Men Fylkestinget ønsker at den nye nasjonale transportplanen skal inkludere mer penger til drift og vedlikehold, inkludert mer rassikring. De vil også at Finnmark fylkeskommune skal involveres for å finne mindre investeringstiltak langs veiene.

Fylkestinget krever også at NTP 2018-2029 må bidra til flere fiskerihavn- og farledprosjekter. De krever at dagens lufthavnstruktur forblir som den er, og vil at transportplanen legger til rette for helikopterbase i Øst-Finnmark. De ønsker seg flere tilskuddsordninger for kollektivtransporten.

NTP vedtas i Stortinget senere denne måneden.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no