17. okt
GRENSA: Her møter Tårnetveien/Ishavsveien/Nyveien grensa til Russland. På den andre siden fortsetter den til Petsjenga. Veien stod ferdig sommeren 1944, tidsnok for retretten.
 
– Ishavsveien er ikke rett navn
– Jeg synes ikke det er riktig at Tårnetveien blir kalt for Ishavsveien, sier Einar Hardy. Han sier at så lenge han har levd, har veien blitt kalt for Tårnetveien. Stem på rett navn til høyre - eller send oss en epost.

Publisert: 30.mar.2015 16:34
Oppdatert: 23.okt.2017 10:49

– Ishavsveien var jo veien fra Rovaniemi til Liinahamari i Petsamo, og ble anlagt lenge før krigen, sier Hardy.

531 km

Da denne veien var ferdig i 1931, knyttet den Rovaniemi sammen med Barentshavet og den viktige havna i Liinahamari. På den tiden var dette området finsk og veien het Jäämerentie. I 1938 ble veien offisielt riksvei 4, 531 kilometer lang og fem meter bred. Veien ble også knyttet til Norge, med bussforbindelse til Kirkenes. Veien var også viktig i forhold til oppbyggingen av Nikelverket.

Finsk, tysk, sovjetisk

Etter den tysk-finske våpenhvileavtalen i 1940 ble veien kalt Eismeerstrasse, tysk for ishavsvei. Den knyttet det tyske hovedkvarteret i Rovaniemi sammen med fronten på Litza. I 1944 måtte Finland avstå hele området til Sovjet. I dag er traseen nesten uendret, og i Finland kalles Riksvei 4 fremdeles for Jäämerentie, Ishavsveien, heter det på Wikipedia, som henviser til finske historikere.

Todt

I 1938 ble Organisation Todt (OT) opprettet i Tyskland. Denne skulle ta hånd om sivile og militære bygge- og
anleggsarbeider i regi av det tyske naziregimet. Den hadde sitt navn etter lederen, den tyske ingeniøren Fritz Todt, og ble en halvmilitær organisasjon. Etter utbruddet av andre verdenskrig fikk OT stor betydning og Fritz Todt ble i 1940 utnevnt til rustningsminister.

Ordre fra Hitler

I Norge fikk OT stor betydning i 1941-1942, da tyskerne begynte med storstilt byggeaktivitet i Norge. I en direkte ordre fra Hitler til rustningsminister Todt het det at man «med alle midler» måtte sørge for bygging av flyplasser, permanente festningsverk og mye mer, spesielt i nord. Et av de viktige punktene var å forlenge riksvei 50 (i dag E6) med vintersikring fram til Lakselv og bygge en vintersikker forbindelse til Eismeerstrasse. «Med alle midler» åpnet for bruk av tvangsarbeidere, og forbindelsen til Eismeerstrasse ble veien over Jarfjordfjellet, ifølge arkivmaterialet om Organisation Todt, publisert av Riksarkivet.

Til Ishavsveien

Veien fra Tårnet i Jarfjord over Jarfjordfjellet og til Petsamo, som blant annet ble bygget med blodig innsats fra krigsfanger og tvangsarbeidere fra Polen, var med andre ord veien til Ishavsveien, ikke selve Ishavsveien.
I moderne tid har reiselivsnæringen begynt å kalle veistrekninger langs kysten av Finnmark for Eismeerstrasse, for eksempel veien mellom Berlevåg og Kongsfjord.
Men også på folkemunne blir veien over Jarfjordfjellet kalt Ishavsveien.

Ta kontakt

Så hva er riktig, Tårnetveien eller Ishavsveien? Eller kanskje «nyveien»? I en reportasje i Sør-Varanger Avis i 2007 forteller lokalhistoriker Johan B. Siira at tyskerne kalte veien «Neuen Strasse», men at det også stod et skilt med «Eismeerstrasse» ved veien.
Kan det være at skiltet betød «til Eismeerstrasse», og at veien derfor har fått dette navnet? Vi vil høre mer fra våre lesere om dette temaet, bruk gjerne epostadressen redaksjon@sva.no.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no