23. jul
KORT: Rullebanen til Kirkenes lufthavn Høybuktmoen er lang nok til de gamle 737-flyene, men nyere fly blir ikke fylt opp.
 
- Kirkenes trenger ikke utvidet rullebane
Avinor vil ikke en gang vurdere utvidelse av rullebanen på Kirkenes lufthavn før etter 2020. Og da kun om det skjer en forandring i Øst-Finnmark.

Publisert: 01.apr.2014 15:54
Oppdatert: 23.okt.2017 10:38

Den 2 055 meter lange rullebanen til Kirkenes lufthavn er den korteste av storflyplassene i Nord-Norge.
Fra før av hadde Avinor planlagt utvidelse av rullebanen mot slutten av den Nasjonale Transportplanen (NTP) for årene 2014-2023. Men slik situasjonen er i dag, ser ikke selskapet for seg at det er behov for større fly til flyplassen, selv mot år 2040.
Dermed blir det ikke noen forlenget rullebane om det ikke skjer en utvikling i Sør-Varanger. Jon Sjølander, konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, bekrefter at de ikke kommer til å gjøre noe dersom reiselivstilbudene i Øst-Finnmark forblir slik de er i dag.

– Nå ser vi ikke at det er dokumentert noe behov for større rullebane. Vi er nødt til å prioritere sterkt med de midlene vi har, sier Sjølander.

Avinor skriver at de skal vente til år 2020 før de begynner å vurdere forlengede rullebaner i Kirkenes og Alta. Da vil de først vurdere om det har kommet sterke nye initiativ og argumenter på banen.

– Om det dukker opp turistinitiativ som er så kraftige og troverdige at de vil bringe flere reisende, vil vi vurdere å forlenge rullebanen tidligere, sier Sjølander.

For få passasjerer

Grunnen til at man ønsker ny rullebane i Kirkenes, er for at større fly kan lande.
Uten lengre rullebane vil det for eksempel ikke være mulig å utnytte Norwegian sine 737-800-flye fullt ut, ifølge Avinor. Flyene blir for tunge til å lande i Kirkenes om de fylles helt opp av passasjerer.
Men flyene vil uansett ikke bli fylt opp, mener Avinor. Selv med den høyeste passasjerøkningen de har beregnet mot 2040, vil flyene være et godt stykke unna å fylles opp om det legges inn en ekstra avgang mot Oslo.

Begrenset charter

Avinor venter at det vil komme flere turister til Nord-Norge med internasjonale charterfly.
Det er registrert rett under 40 charteravganger mot utlandet fra Kirkenes i løpet av 2013, mesteparten av dem på sommerhalvåret. Uten økt rullebanelengde vil det imidlertid være begrensede muligheter for dem i Kirkenes, ifølge Avinor.

– Selv med en forlengelse av banen vil ikke alle setene kunne utnyttes, står det i rapporten.

Avinor har dermed tatt med muligheten for charterfly i beregningen når de har vurdert rullebaneforlengelse i Kirkenes. De mener det er for få charterfly, spesielt på vinteren, til at det er verdt kostnadene.

Heller flere avganger

Avinor anbefaler heller å forbedre flytidene ut og inn fra Kirkenes, og legge til flere avganger om det blir behov.

– Kostnadene ved en forlengelse av rullebanen i Kirkenes ble i 2009 estimert til 180 til 360 millioner kroner. De rene rullebanekostnadene utgjorde 80 til 130 millioner, står det i rapporten.

Det vil koste mer enn det smaker, spør man Avinor.
Hovedutvalgsleder Grethe Ernø Johansen er skuffet over at rullebanen i Kirkenes blir lagt på vent, ifølge hjemmesidene til Finnmark fylkeskommune.
Les mer om denne saken i torsdagsavisen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no