22. nov
STREIK: Kirkenes lufthavn er ennå ikke berørt av flyestreiken.
 
– Prioriterer ruter med få avganger
70 Norwegian-piloter er tatt ut i streik. Selskapet gjør hva de kan for at passasjerene skal komme fram.

Publisert: 02.mar.2015 19:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

Etter bruddet mellom NHO Luftfart og Parat/Norwegian Pilot Union, ble 70 Norwegian-piloter med base i Skandinavia tatt ut i streik lørdag.

Som vanlig

Norwegian-avgangen fra Oslo til Kirkenes, via Tromsø gikk som vanlig mandag formiddag.
– Vi gjør det vi kan for å få våre passasjerer frem til sin destinasjon, forteller Charlotte Holmberg Jacobsson ved Norwegians pressesenter. Alle som blir berørt av streiken vil få en SMS med informasjon.

– Vi vil gjøre det vi kan, og booke folk om til neste fly, legger hun til.

– Det er bare en avgang til Kirkenes per dag, prioriterer dere slike ruter?

– Jeg kan ikke svare på enkeltruter, men ved kanselleringer, vil vi nok velge å kansellere ruter med flere daglige avganger, forteller Jacobsson.

Hun anbefaler alle som skal ut å reise til å følge med på informasjon på selskapets nettsider. Streiken gjelder Norwegians datterselskap Norwegian Air Norway. Langrutene går som normalt.

Parat varslet også i helga at de innen onsdag vil ta resten av pilotene ut i streik. Dermed vil 650 piloter være ute i streik.

Skal tas hånd om

I forbindelse med streiken har Forbrukerrådet gått ut med informasjon om hva du kan kreve av flyselskapet, dersom du blir rammet av streiken.
 
– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så flyr du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få dem innen sju dager.

– Passasjerene har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde, tilføyer Flønes.

Det finnes også en flyrettighetskalkulator der du kan taste inn årsak til kansellering og forsinkelse, samt flyplass du reiser fra og til. Dermed vil du se hva du har krav på.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no