22. jul
BERGING: Det var ikke lett å få bilen opp igjen sist fredag.
 
- Sett ned farta, og merk veien!
Harald Hansen og bilberger Runar Pettersen beskriver ulykkesforhold på veien til Grense Jakobselv.

Publisert: 03.aug.2017 19:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:22

Lokalbeboer Harald Hansen så noen som hadde kjørt ut på fylkesveg 886 i nærheten av Bjørnstad og Grense Jakobselv fredag. Den utenlandske sjåføren hadde tydeligvis ikke fått noen skader - og ulykken ble ikke rapportert til politiet - men det satte en støkk i Hansen. For han har sett flere utforkjøringer i det området.

- Det er veistrekninga fra Bjørnstad og ned til sjøen, der det er en del skarpe svinger. Svingene er uten rekkverk, det er smalt, og bakken går rett nedi elva. Folk som har kjørt utenfor der har vært svært heldig så langt, for de har kjørt rett ut. Men om man ruller ned der, er man steindau, slår han fast.

- Det må gjøres tiltak. Hastigheten må settes ned til 60 kilometer i timen, og det må markeres med smal vei. Nesten ingen overholder fartsgrensa som den er, mener Hansen.

Gruskant

Runar Pettersen ved Kirkenes Bilutleie har bergingskontrakt for Viking, Falck og NAF. Han bekrefter at det er vanskelige forhold i svingen det gjelder.

- Det er smal vei der, og det er fylt ut ved fjellkanten. Grusen er veldig løs på ytterkanten, og den siste halvmeteren gir fort etter. Så er det bratt ned mot elva, og det er mye storstein, så bilene får store skader. Nå er det sjelden stor fart der, så det blir ikke ofte personskader, sier han.

Vanskelig redning

Det er dessuten vanskelig å få bilene opp igjen - igjen på grunn av smal vei og bratt fjellskråning.

- Vi må ofte bruke tungberger for å få biler opp derfra, og det er ekstra ressurser. Vi får ikke skråstilt de vanlige bilene våre på veien, og det er også vanskelig å bruke kranbil, slår Pettersen fast.

I fredagens ulykke opplevde de enda en utfordring: Kunden var russisk, og de fikk ingen opplysninger om hvordan skadeomfanget var på bilen. De fikk heller ingen telefondekning i området, så dermed avbrøt de redningsforsøket og kom tilbake med sikrere utstyr, for å være på den sikre siden.

Også i juni i fjor kom en bil utenfor den samme skråningen. Da ble det leteaksjon etter en forsvunnet bilfører. Bilføreren ble riktignok funnet uskadd etter hvert, og det var mistanke om promille.

Ingen utbedringsplaner - ennå

Ifølge Tor Inge Hellander, fungerende avdelingsdirektør i vegvesenets Finnmark-avdeling, er det ingen planer for å utbedre Fylkesvei 886 for tiden.

- I utgangspunktet er det brukt en del penger på vedlikehold med asfalt og drenering på veien. Men fylket har for tiden tre prioriterte fylkesveier: Fylkesvei 885 i Pasvik, Fylkesvei 890 mellom Tanabru og Båtsfjord-Berlevåg, og Fylkesvei 98 mellom Tanabru og Lakselv. Det er etter handlingsprogrammet til fylkeskommunen, som bestemmer det, forteller Hellander.

Det kan imidlertid bli gjort undersøkelser om det kommer flere varsler, eller om ulykkesstatistikken fører til det.

- Om det er flere utforkjøringer på samme sted, kan det være på plass å vurdere sikkerheten. Men så blir det opp til fylkeskommunen å prioritere veiene, sier Hellander.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no