22. nov
DYKKET: ? Jeg har dykket på et av Albacore-flyene som ligger i Reinøysund, sier Steinar Strand. Han tror torpedoen som ble funnet utenfor Ropelv stammer fra et av disse flyene.
 
– Tror torpedoen er engelsk
– Jeg tror torpedoen stammer fra det britiske angrepet på Kirkenes i 1941, sier Steinar Strand.

Publisert: 26.sep.2013 11:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:19

– Mor og far bodde på Reinøya og så den store luftkampen som oppstod da engelske fly skulle bombe Kirkenes, men ble stoppet av tyske. De fortalte at de engelske dobbeldekkerne hadde torpedoer med seg, men måtte bare slippe dem da de kom i kamp med tyske fly. Og dette skjedde akkurat i dette området, forteller Strand.

Hangarskip

I boka «Flyalarm» er dette angrepet godt beskrevet. Churchill hadde lovet hjelp til Stalin og et av tiltakene var å sende hangarskip nordover for å angripe tyske mål i Norge. De to hangarskipene «Victorious» og «Furious» kom i 13.30-tiden 30. juli til en posisjon 80 nautiske mil nord-øst for Kirkenes. Bare en halv time senere var de første flyene i lufta. Men de hadde oddsene mot seg, været hadde klarnet opp og et tysk rekognoseringsfly hadde oppdaget dem.

Saktegående

Engelskmennene sendte 20 dobbeldekkere av typen Fairey Albacore og 12 jagere av typen Fulmar fra «Victorious», og satte kursen mot Kirkenes. De skulle angripe mål i Kirkenes havn, Holmengråfjorden og området rundt Reinøy. Det som ikke står i boka, men som fremkommer av en britisk rapport i ettertid, er at britene hadde alt for dårlig informasjon om målene de skulle angripe, de hadde blant annet fløyet inn Jarfjorden i den tro at de var i Bøkfjorden. Dette var bare ett av momentene som heftet dem og skulle bety ulykke for engelskmennene. Et annet var at Albacore-flyene var så saktegående at de ikke egnet seg for luftkamp, de ble et lett bytte da tyskerne møtte dem.

Luftkamp

Da flyene nådde kysten ble de møtt av et intenst luftvern og mistet de to første fly. Tyskerne satte inn fly fra Høybuktmoen, og fly som vendte tilbake fra tokt mot østfronten. Det ble en hektisk luftkamp mellom de engelske torpedoflyene og tyske jagerfly.
– Dette satt foreldrene mine og så på. De så flyene komme inn Holmengråfjorden og kom i luftkamp med de tyske flyene. Og det de la merke til var at de engelske flyene slapp torpedoene sine, de falt i hytt og pine, forteller Steinar Strand. Det måtte de gjøre, for de var så tunge at flyene ble sterkt hemmet i luftkampen.
– Det ligger noen engelske fly på land, og ett i Reinøysund. Det siste har jeg vært og dykket på, det var på 60-tallet. Det lå opp ned, og halen var revet av. Jeg har blitt fortalt at det var en russisk minesveiper som tok halen med seg, forteller Strand.

Store tap

Status etter angrepet på Kirkenes var at bare ni av 20 Albacore klarte å komme seg tilbake til «Victorious». Av dem var åtte skadet og i ett av dem satt det en død skytter. Av de 12 Fulmar-flyene, vendte sju tilbake. Ni britiske flygere mistet livet og 27 overlevde og ble tatt til fange. Tyskerne mistet to fly, to mindre handelsskip ble torpedert, og ett av dem sank. I tillegg klarte engelskmennene å torpedere en molo og påføre den lettere skader.

Berømte fanger

Det andre hangarskipet slapp lettere fra det. Flyene fra «Furious» skulle angripe mål i Petsamo og møtte bare lett motstand, men de klarte heller ikke å påføre tyskerne særlige tap, bare et lite fartøy og noen havneanlegg ble ødelagt.
Albacore var ikke et særlig vellykket fly, og det ble bare produsert litt over 800. Det ble faset ut før Swordfish, flytypen det skulle erstatte.
De overlevende engelske mannskapene havnet i den tyske fangeleiren Stalag Luft III. Den ble berømt for den dramatiske flukten til 76 fanger. De hadde gravd en lang og dyp tunnel fra ei brakke og ut av leiren. 73 av fangene ble i løpet av kort tid tatt av tyskerne. 50 av dem ble henrettet, to av dem var nordmenn. De tre som klarte å rømme var to nordmenn og en nederlender. Flukten ble filmatisert i 1963, «The Great Escape», der blant annet Steve McQueen og James Garner har hovedroller.

Kilder: Flyalarm (Bjørn Hafsten, Ulf Larsstuvold, Bjørn Olsen, Sten Stenersen, 1991), Fleet Air Arm Museum, Wikipedia, IMDb.

Les også: Fant skip og torpedo

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no