9. des
HIT: Til deponiet i Høybukt, langt fra Pasvikdalen, fraktes massen.
 
- Uhørt pengebruk
Statens vegvesen er i gang med å renske opp i stikkrennene i Pasvikdalen. Etterpå kjøres massen til deponi i Høybukta. - Uhørt pengebruk, sier leder for plan og samferdsel i Sør-Varanger kommune, Kurt Wikan.

Publisert: 17.jul.2013 16:28
Oppdatert: 23.okt.2017 10:58

Mye er sagt og skrevet om veiene i Pasvikdalen. Ikke minst av Kurt Wikan, som selv er født, oppvokst og bosatt i dalen.
- Veien oppover er knapt kjørbar. Forholdene blir bare verre og verre for hvert eneste år, sier han.

Lang kjøring

For å bøte noe på problemene med veien i Pasvikdalen, er Statens vegvesen i gang med gravingen langs riksveien. Grus og torv tas opp og kjøres til deponi.
- Og når deponiet som benyttes er i Høybukta flere mil unna, så blir det bare komisk. Gravemaskinene tar opp torv og grus og lastebilene kommer og henter. Og når lastebilene får fullt lass, så kjører de, mens gravemaskinene står uvirksomme. Dette koster hundretusener av kroner. Penger som mye heller burde kommet selve veien - og pasvikdølene - til gode, sier Wikan.
Senterpartipolitikeren understreker at han uttaler seg som leder for plan og samferdsel i kommunen, selv om han som privatmann kjører veien opp og ned daglig.
- Hva tror du en kjøretur med masse fra Nyrud og ned til Høybuktmoen tar av tid og ikke minst penger, spør Wikan.
- Det må da være mer hensiktsmessig å la massen være igjen i dalen, for eksempel i veiskuldere der det trengs som mest eller hos folk som har bygd og trenger masse. Det må da være en mer hensiktsmessig bruk av penger og ressurser, sier Wikan.

Eneste deponi

Seksjonsleder og fungerende avdelingsdirektør ved Statens vegvesen i Finnmark, Knut Busk, sier at det er Veidekke som utfører gravejobben i Pasvikdalen for vegvesenet som en del av veivedlikeholdet.
- Oppdraget de har fått er å rense grøftene for grus og torv, med det mål å få veibanen bedre. Jeg er litt usikker på mengde som tas opp, men det er rundt en kubikk per løpemeter, sier Busk.
Han opplyser at vegvesenet er pliktig å levere massen som tas opp på deponi.
- Jeg vil tro at dersom det er skrikende behov for masse i en veiskulder eller andre steder, så er det bare å kontakte Veidekke om dette, sier Busk.
Kurt Wikan stusser også på bruken av deponiet i Høybukta, når det finnes to deponier til bruk i Pasvikdalen.
- Både ved Strandkrysset, Loken og ved 96-høyden er det deponi som tidligere er benyttet, sier Wikan.
- De deponiene kan vi, med noen forbehold, ikke bruke. De er ikke godkjente, såvidt jeg vet, sier Busk.
- Hva med å annonsere om det er noen i Pasvikdalen som trenger masse. Statens vegvesen må jo være villige til å gjøre noe selv for at ressursene kan brukes på en best mulig måte. Ved å gjøre det på denne måten viser de en måte å bruke penger på som gjør meg helt matt, spør Wikan.
- Å annonsere har vi ikke tradisjon for. Vi er ikke avvisende, men dette må i tilfelles tas med entrepenøren som gjør jobben for oss, sier Busk.

Nytt for samferdselsråd

Samferdselsråd Grethe Ernø Johansen (Ap) i Finnmark fylkeskommune kjente ikke til saken da vi snakket med henne onsdag ettermiddag.
- Dette hørtes interessant ut, men jeg kan ikke kommentere saken før jeg får sjekket saken nærmere, sier hun.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no