9. des
ISLAGT: MS Kraft Johanssen og mannskapet jobbet tolvtimers vakter i helga.
 
– Uvanlig mye isbryting i år
Havnesjef Eivind Gade Lundlie håper nå at Bøkfjorden holder seg isfri resten av en krevende isbrytingsvinter.

Publisert: 18.mar.2013 14:50
Oppdatert: 23.okt.2017 10:35

På lørdag lå Bøkfjorden flat og hvit nesten til Skogerøya. Søndag var nesten all isen borte, og nå har havnesjef Eivind Gade Lundlie et sterkt ønske om at resten av bøkfjordvinteren blir isfri.

To uker

Søndag hadde M/S Kraft Johanssen, den kommunale isbryteren, brøyta is i to gode uker.
– Forrige kuldeperiode i februar førte også til mye brøyting grunnet isdannelse. Denne ble avbrutt av høyere temperaturer og kraftig nok vestavind til å bryte opp hele Ropelvbukta, forteller havnesjefen.
Dengang trodde havnesjefen at man ble kvitt de store ismengdene, men der tok han grundig feil.
– Været er selvsagt ikke noe vi rår over, og da vinden dreide på nordvest fikk vi nesten all isen tilbake, sier Gade Lundlie til SVA.
For et par uker siden frøs det igjen på, og siden har det vært skikkelig kaldt, med temperaturer ned mot tretti minus i indre deler av Bøkfjorden.
– Denne isen pakket seg og etterhvert frøs nesten hele Langfjorden og Bøkfjorden til. Kun tidevannet bidro til å flytte litt is. Dette har selvsagt ført til at vi mer eller mindre sammenhengende har brøyta is for både malmbåter, hurtigruta og andre fartøy i to uker.
– Det er ikke første gang så skjer, men det er såpass uvanlig at det ikke har skjedd på de fire årene jeg har vært sjef for havna, sier Gade Lundlie.

Tømte fjorden

Lørdag morgen var Bøkfjorden helt hvit langt utenfor Reinøya mot Skogerøya, og isbryteren var tidlig ute.
Isen var imidlertid ikke så tykk som eksempelvis i 1999 da den mange plasser var nærmere en meter tykk.
– Stort sett var ikke isen tykkere en bortimot ti centimeter, men dette er tykt nok til at vi må brøyte is, forklarer havnesjefen.
Ut på ettermiddag fikk man hjelp av vinden, og mye is forsvant ut lørdagen.
– På søndag fikk vi, også nå med hjelp av vinden, tømt fjorden for is, og denne gangen får vi håpe at isen havner langt ut på Varangerfjorden og ikke kommer i retur som sist. Det er så mye enklere uten all isen og kulda, mener Gade Lundlie.

Slitasje

Harde brøyteøkter som i helga, med tolv timer arbeid både lørdag og søndag tærer på et mannskap som ikke kan få avløsning.
– Vi har kun et mannskap, som ikke engang er fulltallig, men som vi fyller opp med ved å engasjere folk. Derfor blir det stor slitasje på mannskapet når vi får så lange isbrytingsperioder.
Derfor har han en bønn til værgudene om at kvikksølvet ikke kryper så langt ned at fjorden fryser igjen.
Billigere uten
Isen i fjorden har også en økonomisk betydning for brukerne, som eksempelvis Sydvaranger.
– Foruten vanlig anløpsavgift betaler brukerne rundt ei krone per brutto registertonn. Om Sydvaranger tar inn en lastebåt på 90 000 tonn, så betyr det en ekstra utgift for dem på 90 000 kroner, forklarer Gade Lundlie.
Havnevesenet budsjetterer med 1,4 millioner kroner i inntekter for å dekke utgiftene til isbrytinga.
– Om vi ikke hadde is i havna ville dette spart brukere for 1,4 millioner kroner, men dette er selvsagt hypotetisk, sier han.

Delt ansvar

Sør-Varanger kommune deler ansvaret for isbrytinga med Kystverket.
– De har ansvaret for brytinga nord for Sabelskjæret, mens kommunen har alt sør for denne holmen. Vi utfører denne jobben for Kystverket og får årlig rundt 400 000 kroner i kompensasjon.
Siden Kirkenes er stamnetthavn håper havnesjefen nå at staten overtar ansvaret for isbrytinga.
– Hovedregelen er at staten har ansvaret for farleden til stamnetthavnene. Om så skjer vil brukerne slippe å betale for isbrytinga, helt fram til kaikanten, sier Gade Lundlie.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no