16. jul
TILSYNSRAPPORT: - Å lese tilsynsrapporten var som en liten seier for oss, sier Øyvind Johansen.
 
- Vi har hatt rett hele tiden
- På en måte var det en liten seier for oss. Det rapporten sier er at vi har hatt rett hele tiden. Det var som å lese om vårt liv, sier Øyvind Johansen.

Publisert: 09.mai.2016 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:04

- Det er som å lese om livet vårt, hva vi har opplevd. Bortsett fra den delen med legemiddelhåndtering, der har vi ikke hatt noen problemer, sier Øyvind Johansen. Han har en sønn som heter Sondre som er sterkt utviklingshemmet. Han har ikke noe språk eller egen stemme og kan ikke være uten tilsyn en eneste time i døgnet. Han fyller 21 år i sommer.

- Bortforklaringer

- Han er flink til å klappe, det er det han kan, sier Johansen. Han forteller at det å få forståelse for Sondres og familiens behov har vært en evigvarende kamp med kommunen.

- Vi har fått slengt etter oss at vi jo har et foreldreansvar, og det synes vi er ganske frekt, for det er jo det ansvaret vi tar når vi prøver å gi Sondre et best mulig liv. Vi har slitt med å få et tilbud til han, med omsorgslønn, avlastning, tilrettelegging. Hadde vi fått en beklagelse for at ting er vanskelig å få til, så hadde vi jo forstått det, men det har bare vært bortforklaringer. Og så møter vi i tillegg folk som skal ta avgjørelser eller som har løsninger, som overhode ikke har satt seg inn i hva saken gjelder, sier Johansen.

- Jeg kunne ha snakket om dette i timevis, kanskje i dagevis, legger han til.

Kommunikasjon

Han forteller at det er veldig mange velmenende og flinke folk i barnehagen, på skolen og de senere årene i Villa Aktiv.

- Veldig mange flinke hender og omsorgsfulle mennesker, men når det kommer til administrasjon er det vanskelig. Uansett hva man foreslår, spør om, forlanger eller søker om så er det bare nei når man kommer til tildelingskontoret. Det er helt umulig å kommunisere. Det siste vi har opplevd er at han er blitt tildelt 30 timer avlastingsplass i uka. Men 22,5 timer, som han har nå, er nok, han klarer ikke mer, og vi har lagt opp livet etter det. Så det er unødvendig med 30 timer, sier Johansen.

- Uaktuelt

- Så fikk vi plutselig beskjed om at han er tildelt egen bolig, noe vi ikke har søkt om engang. Det er i alle fall uaktuelt, han kan ikke ha egen bolig. Han trenger å være i et slags bofellesskap, som er sosialt. Dessuten har vi planlagt at han kan bo hjemme til han er 25 år. Men er det noen som snakker med oss og hører på hva vi mener? Nå føler vi at kommunen synes de har vært så flinke og tildelt oss hele 30 timer og egen bolig, men at vi er vanskelige og ikke vil ha det de tilbyr, selv om tilbudet ikke er bygget på hva slags behov Sondre har. Sånn har hverdagen vært for oss de siste 20 årene, sier Johansen.

Søvnløse netter

- De kan godt si at de har lite folk og ansatte uten nok kompetanse og så videre, men det handler ikke bare om det, det handler om å ha folk som evner å sette seg inn i og ha forståelse for andres situasjon, mener Johansen.

- Jeg har nok blitt veldig vanskelig å ha med å gjøre, jeg også, men det blir man jo når man kjemper og kjemper, har søvnløse netter på grunn av at ungen er syk og andre søvnløse netter der man lurer på hvordan i all verden man skal nå fram til kommunen som ikke hører, selv om man leverer bunker med ekspertuttalelser om hvordan det skal være. Derfor ble jeg glad da jeg leste rapporten, og håper virkelig at kommunen nå røsker opp i systemet, men jeg er redd for at de ikke klarer det, det har blitt for inngrodd, sier han.

Les hele rapporten her.

- Vi tar rapporten på høyeste alvor, sier Jorunn Sandhell, enhetsleder for tjenesten for funksjonshemmede.

- Vi har satt i gang arbeidet med å lukke avviket, og det er satt av ekstra midler til dette arbeidet, 100 000 kroner. Deler av avviket kan lukkes ganske fort og ikke alle punktene i avviket gjelder for hele tjenesten. Vi mener at hele avviket skal kunne lukkes i løpet av året. Vi jobber tett med Fylkesmannen for å få dette gjort, sier Jorunn Sandhell.

Hun sier at en stor del av avviket handler om manglende dokumentasjon, ikke om ansatte.

- Vi har veldig dyktige ansatte som gjør en god jobb, men det er mye papirarbeid som ikke blir gjort. Og mye av problemet er at vi ikke har folk nok og ikke nok kvalifiserte folk. Det er et stort press på de som skal gjøre det arbeidet som påpekes i rapporten. De som skal motta tjenesten er ofte mennesker som ikke kan være uten tilsyn, og da kan det bli liten tid igjen til papirarbeid, sier Sandhell.

Hun sier også at det er vanskelig å rekruttere til tjenesten, det er få med høyskoleutdannelse, og ikke alle har den utdannelsen kommunen ønsker seg.

- Så det er helt klart også et problem at vi ikke har kompetanse nok. Vi må ha både helsefagarbeidere og assistenter, sier Sandhell.

Hun legger til at hun er glad for at denne delen av omsorgstjenesten får fokus og at de vil arbeide hardt for å få lukket avviket som ble påpekt av Helsetilsynet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no