21. okt
Faksimile fra Vegvesenets twitterkonto.
 
Flere trailere tatt i storkontrollen: Over 20 bruksforbud bare i Neiden
Storkontroll av vogntog på gang på grensene.

Publisert: 18.jan.2019 10:26
Oppdatert: 18.jan.2019 10:26

Tidligere denne uka ble det kjent at Statens vegvesen og Tollvesenet har satt i gang en kontrollaksjon av utenlandske trailere.

Det skjer blant annet etter at en 22 år gammel mann havnet i koma som følge av at et utenlandsk vogntog fikk sleng og traff mannens bil. Ulykken skjedde utenfor Tromsø 7. januar.

Senterpartiet krevde etter ulykken at regjeringen innfører strakstiltak i Nord-Norge for å hindre flere trafikkulykker med vogntog på krevende vinterføre. 20 kontrollører ble sendt nordover for å få sjekket flere vogntog.

Flere rundt om

Nå melder Statens vegvesen om de første resultatene.

Onsdag var det ni trailere som fikk bruksforbud ved Neiden, hvorav én trailer ble begjært avregistrert på grunn av manglende EU-kontroll.

Torsdag fikk 18 trailere bruksforbud bare i Neiden, av 32 kontrollerte per klokken halv åtte på kvelden.

Ti av dem hadde ikke gode nok dekk, og én manglet kjetting. Én tilhenger manglet ABS-bremser, og to hadde ikke god nok sikt ut frontruta. Ni førere fikk gebyr for problemer med dekk eller dokumenter, skriver vegvesenet.

Jørn Simonsen i vegvesenet sier til iFinnmark, som først hadde saken, at de har spesielt fokus på dekk. Ifølge ham feilvurderer utenlandske transportselskaper ofte dekk-kravene i Norge.

På Kivilompolo fredag ble 34 kjøretøyer kontrollert, og da var det bare én trailer som fikk kjøreforbud på grunn av dårlige dekk på henger. Vegvesenet slår fast at kontrollene fungerer.

Lengre sikt

Kontrollene skal foregå i inntil ti uker, avhengig av forholdene.

På lengre sikt håper samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) flere tiltak kan bedre trafikksikkerheten. Fra 2020 skal vinterkompetanse være en del av opplæringen i alle EU- og EØS-land. Dermed blir glattkjøring et førerkortkrav for yrkessjåfører over hele Europa.

– Regjeringen undersøker også nasjonalt og internasjonalt handlingsrom for å stramme inn kravene til dekk, sier Dale.

I 2016 konkluderte Transportøkonomisk institutt (TØI) med at utenlandske tunge godsbiler har adskillig høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker enn norske tunge godsbiler.

«Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker som norske tunge godsbiler, dobbelt så stor risiko for møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning. Utenlandske sjåfører i Norge ser også ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører», het det i rapporten.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no